De 10 mest leste innleggene på Prosjektbloggen i 2024

Kompetanseutvikling

5 min. lesning

Nå oppsummeres 2024, som har vært et stort år for Prosjektbloggen. Vi har gravd dypere i emner som referansegrupper, verdien av en god tidligfase, business cases, prosjektplaner og hvordan man skal få til en god tilbakemeldingskultur.

Her er våre mest leste innlegg fra fjoråret, også gleder vi oss til å fortsette å lage godt innhold om prosjekter også utover dette året! 

1. Slik bør prosjekter organiseres 

Helt til topps gikk en innføring i noe av det vanskeligste, men samtidig mest sentrale i et hvert prosjekt: organisering. For hvordan skal man sikre at alle involverte har god rolleklarhet og tydelig mandat? Få en innføring i prosjekters organisasjonsstruktur og de ulike rollenes oppgaver i det mest leste innlegget på Prosjektbloggen i 2024.

2. En enkel oppskrift på en arbeidsnedbrytningsstruktur 

Skal du oppnå store mål, kan det være nyttig å bryte oppgaven ned i mindre delmål. Dette kan gjøre det enklere å planlegge aktiviteter og fordele ressurser. Les mer om hvordan du kan få bedre oversikt over prosjektet ditt ved å lage en arbeidsnedbrytningsstruktur med metodikk fra PRINCE2®.

3. Dette bør prosjektplanen din inneholde

Det er fort gjort å bli engasjert i et prosjekt og ønske å komme i gang så fort som mulig. En god prosjektplan kan være et nyttig verktøy å opprette i tidligfasen, og hvordan du kan sette sammen en prosjektplan kan du lese mer om i dette blogginnlegget.

4. Hva er et Gantt-diagram?

Store prosjekter har mange aktiviteter, og kan være utfordrende å få oversikt over dem alle. En teknikk for å visualisere prosjekters tidsplan med aktiviteter og milepæler over tid er å ta i bruk et Gantt-diagram. Se hvordan et slikt diagram ser ut, og hvordan du kan anvende det i ditt prosjekt i dette innlegget.


5. Slik lager du et godt business case

Mange prosjekter leverer ikke på tid, omfang, kvalitet, eller klarer ikke å realisere gevinstene de skulle oppnå. Hva om årsaken er at grunnlaget for hvorfor prosjektet ble påbegynt ikke er godt nok utarbeidet? Et godt business case kan bety forskjellen på fiasko og suksess: Les mer om hva et godt business case egentlig er, og få våre beste tips til utarbeidelsen her.


Hold deg oppdatert på hva som skjer i prosjektverden - abonner på  prosjektbloggen.


6. Så mye tid bruker du på å ta en PRINCE2®-sertifisering

Hvor lang tid tar det egentlig å bli PRINCE2®-sertifisert? Metier tilbyr både klasseromskurs og en fleksibel e-læringsløsning. Her får du svaret på hvor mye tid du må regne med å bruke på å bli sertifisert i PRINCE2® – både Foundation og Practitioner.

7. Usikkerhetsstyring – muligheter og trusler

Alle prosjekter er unike og har usikkerheter. Denne usikkerheten har både en positiv og en negativ side: risiko for negative hendelser og muligheter for positive hendelser. Prosjekter har ulik usikkerhetseksponering, noe som må gjenspeiles i tilnærmingen i hvert prosjekt. Finn ut mer om hvordan du håndterer denne usikkerheten her.

8. Hva er egentlig PRINCE2®?

Det har vært stor interesse for PRINCE2® i 2024: men hva er det egentlig? PRINCE2® er basert på erfaringene til tusenvis av prosjekter som har gjort til ett av de mest brukte rammeverkene for prosjektstyring i verden. Få mer innsikt i hva PRINCE2® er og hvordan det kan anvendes i dette innlegget.

9. Verdien av god tidligfase

Tidligfasen er helt sentral for at prosjekter lykkes. Ofte blir det likevel ikke gjort grundige nok analyser, vurderinger eller utredninger i tidligfasen.  Finn ut at av hvordan man kan legge opp en god tidligfase, og unngå de vanligste fallgruvene her.

10. Balansering av prosjekttrekanten i prosjektets gjennomføringsfase

Tid, kostnad og kvalitet utgjør prosjekttrekanten, og noe av det viktigste en prosjektleder holder styring på. Som prosjektleder har du ansvar å iverksette tiltak for å minimere negative konsekvenser av avvik, ved å foreta justeringer i prosjektet. I dette innlegget ser vi på hvordan prosjekttrekanten balanseres i gjennomføringsfasen av et prosjekt.

Abonner på prosjektbloggen


Vegard er tekstforfatter i Metier, og har rollen som redaktør for prosjektbloggen og smidigbloggen. Han har bakgrunn som journalist og kommunikasjonsrådgiver. I Metier jobber han for å formidle komplekse temaer på en enkel og engasjerende måte. Målet hans er alltid at flest mulig skal få innsikt og forståelse i prosjekt- og smidigverden gjennom tydelig og engasjerende innhold.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

Hva er forskjellen på suksessfaktorer og suksesskriterier i prosjekter?

Det er viktig å ha fokus på hva som skal til for å lykkes når du jobber med prosjektledelse. To begreper som ofte diskuteres er suksessfaktorer og suksesskriterier. Selv om disse begrepene kan virke like, representerer de to forskjellige aspekter av prosjektets suksess. I dette blogginnlegget skal vi utforske forskjellen mellom suksessfaktorer og suksesskriterier, og hvordan de begge spiller en avgjørende rolle i å sikre vellykkede prosjekter.

Slik lager du gode presentasjoner

Å gi en vellykket presentasjon kan være en kunst i seg selv. Det å kunne skape engasjerende og minneverdige budskap ved hjelp av en presentasjon, er en verdifull ferdighet i livet. Men hva er hemmeligheten bak de beste presentasjonene? Hva er det som gjør at enkelte presentasjoner engasjerer mer enn andre, og hvordan kan du emulere de beste foredragsholderne? I dette blogginnlegget skal vi utforske noen nøkkelfaktorer som kan hjelpe deg med å ta presentasjonene dine til et helt nytt nivå.

Fleksibilitetens dilemma

"Hos oss får du stor fleksibilitet til å styre egen arbeidshverdag."