Har du vært borti et prosjekt, har du mest sannsynlig hørt om PRINCE2. Det er en av de mest brukte rammeverkene for prosjektstyring i verden. Den er strukturert, og benytter seg av erfaringen fra tusenvis av prosjekter og bidrag fra utallige prosjektsponsorer, -ledere, -team, akademikere, kursledere og konsulenter. I dette innlegget introduserer vi deg for hva PRINCE2 er, hva det egner seg til, og hvem det egner seg for.
PRINCE2 er designet for å være fleksibelt slik at rammeverket kan brukes på ethvert prosjekt, uavhengig av prosjektets formål, størrelse, type, organisasjon, geografi eller kultur.
Forkortelsen PRINCE står for “Projects in Controlled Environments”. Rammeverket har et sterkt fokus på avklarte roller, ansvar og relasjoner, samt en kontrollert styring av et prosjekt fra start til slutt. PRINCE2 er derfor mye brukt når virksomheter skal etablere og tilpasse prosjektmodeller. Ved bruk av PRINCE2 kan prosjekter blir organisert på en gjennomtenkt måte, som sikrer at det finnes en helhetlig og tydelig struktur for ansvar, delegering, myndighet og kommunikasjon i prosjektet.
Hvilke prosjekter egner seg best for PRINCE2?
PRINCE2 er internasjonalt anvendelig og kan benyttes i alle bedrifter, bransjer og typer prosjekt - både i offentlig og privat sektor. Rammeverket kan brukes fullt ut eller sammen med eksisterende modeller og prosesser for prosjektledelse. PRINCE2 egner seg også godt sammen med spesialist leveransemetoder, som for eksempel SCRUM, (ofte brukt for smidig produktutvikling i IT-prosjekter).
LES OGSÅ: Forskjellen mellom PRINCE2 Foundation og PRINCE2 Practitioner
Hvem passer PRINCE2 for?
PRINCE2 sertifiseringen passer for alle involverte i prosjekter:
- Prosjektledere
- Prosjektmedarbeidere
- Prosjektbestillere
- Prosjekteiere og styringsgrupper
- Støttefunksjoner
- Teamledere
Hva består PRINCE2 av?
PRINCE2 består av fem integrerte elementer; prinsipper, mennesker, praksiser, prosesser og prosjektkontekst. Disse elementene jobber sammen for å gi en helhetlig tilnærming til prosjektledelse.
Prinsipper
De syv prinsippene i PRINCE2 danner grunnlaget for metoden. De inkluderer blant annet vedvarende virksomhetsbegrunnelse, definerte roller og ansvar, og tilpasning til prosjektet. Disse prinsippene er essensielle for å sikre at prosjektene styres i tråd med PRINCE2.
Mennesker
I PRINCE2 7 er menneskeaspektet anerkjent som en sentral komponent for prosjektledelse. Prosjekter drives av mennesker – fra teammedlemmer og interessenter til sluttbrukere – og effektiv ledelse av disse menneskene er avgjørende for prosjektets suksess. PRINCE2 7 integrerer menneskeaspektet som et eget element, noe som gir prosjektledere verktøyene de trenger for å bygge sterke relasjoner, fremme samarbeid og sikre god kommunikasjon. Forståelse av behovene, evnene og motivasjonene til de involverte, samt relasjonene mellom dem, er avgjørende for hvordan prosjektet etableres og styres.
Praksiser
PRINCE2 7 inneholder syv praksiser (tidligere kalt temaer) som må håndteres kontinuerlig gjennom prosjektets livssyklus. Disse praksisene, som business case, organisering, kvalitet, planer, risiko, saker og fremdrift, gir prosjektledere verktøyene de trenger for å håndtere ulike aspekter av prosjektledelse.
Prosesser
PRINCE2 er en prosessbasert tilnærming som består av en strukturert serie aktiviteter for å oppnå prosjektmål. Prosessene dekker hele prosjektets livssyklus, fra oppstart til avslutning, og sikrer at prosjektet styres effektivt.
Prosjektkontekst
Prosjektkonteksten i PRINCE2 refererer til den organisatoriske og kommersielle rammen som prosjektet opererer innenfor. PRINCE2 forutsetter ingen spesifikk organisatorisk kontekst, noe som gir fleksibilitet til å tilpasse metoden til ulike organisasjoner og kulturer. Det er viktig å forstå hvordan prosjektet passer inn i den større sammenhengen, inkludert hvordan det bidrar til organisasjonens strategiske mål og bærekraftsmål.