De 10 mest leste innleggene på Prosjektbloggen i 2024

Prosjektgjennomføring PRINCE2 Agile®

5 min. lesning

Nå oppsummeres 2024, som har vært et stort år for Prosjektbloggen. Vi har gravd dypere i emner som referansegrupper, verdien av en god tidligfase, business cases, prosjektplaner og hvordan man skal få til en god tilbakemeldingskultur.

Her er våre mest leste innlegg fra fjoråret, også gleder vi oss til å fortsette å lage godt innhold om prosjekter også utover dette året! 

1. Slik bør prosjekter organiseres 

Helt til topps gikk en innføring i noe av det vanskeligste, men samtidig mest sentrale i et hvert prosjekt: organisering. For hvordan skal man sikre at alle involverte har god rolleklarhet og tydelig mandat? Få en innføring i prosjekters organisasjonsstruktur og de ulike rollenes oppgaver i det mest leste innlegget på Prosjektbloggen i 2024.

2. En enkel oppskrift på en arbeidsnedbrytningsstruktur 

Skal du oppnå store mål, kan det være nyttig å bryte oppgaven ned i mindre delmål. Dette kan gjøre det enklere å planlegge aktiviteter og fordele ressurser. Les mer om hvordan du kan få bedre oversikt over prosjektet ditt ved å lage en arbeidsnedbrytningsstruktur med metodikk fra PRINCE2®.

3. Dette bør prosjektplanen din inneholde

Det er fort gjort å bli engasjert i et prosjekt og ønske å komme i gang så fort som mulig. En god prosjektplan kan være et nyttig verktøy å opprette i tidligfasen, og hvordan du kan sette sammen en prosjektplan kan du lese mer om i dette blogginnlegget.

4. Hva er et Gantt-diagram?

Store prosjekter har mange aktiviteter, og kan være utfordrende å få oversikt over dem alle. En teknikk for å visualisere prosjekters tidsplan med aktiviteter og milepæler over tid er å ta i bruk et Gantt-diagram. Se hvordan et slikt diagram ser ut, og hvordan du kan anvende det i ditt prosjekt i dette innlegget.


5. Slik lager du et godt business case

Mange prosjekter leverer ikke på tid, omfang, kvalitet, eller klarer ikke å realisere gevinstene de skulle oppnå. Hva om årsaken er at grunnlaget for hvorfor prosjektet ble påbegynt ikke er godt nok utarbeidet? Et godt business case kan bety forskjellen på fiasko og suksess: Les mer om hva et godt business case egentlig er, og få våre beste tips til utarbeidelsen her.


Hold deg oppdatert på hva som skjer i prosjektverden - abonner på  prosjektbloggen.


6. Så mye tid bruker du på å ta en PRINCE2®-sertifisering

Hvor lang tid tar det egentlig å bli PRINCE2®-sertifisert? Metier tilbyr både klasseromskurs og en fleksibel e-læringsløsning. Her får du svaret på hvor mye tid du må regne med å bruke på å bli sertifisert i PRINCE2® – både Foundation og Practitioner.

7. Usikkerhetsstyring – muligheter og trusler

Alle prosjekter er unike og har usikkerheter. Denne usikkerheten har både en positiv og en negativ side: risiko for negative hendelser og muligheter for positive hendelser. Prosjekter har ulik usikkerhetseksponering, noe som må gjenspeiles i tilnærmingen i hvert prosjekt. Finn ut mer om hvordan du håndterer denne usikkerheten her.

8. Hva er egentlig PRINCE2®?

Det har vært stor interesse for PRINCE2® i 2024: men hva er det egentlig? PRINCE2® er basert på erfaringene til tusenvis av prosjekter som har gjort til ett av de mest brukte rammeverkene for prosjektstyring i verden. Få mer innsikt i hva PRINCE2® er og hvordan det kan anvendes i dette innlegget.

9. Verdien av god tidligfase

Tidligfasen er helt sentral for at prosjekter lykkes. Ofte blir det likevel ikke gjort grundige nok analyser, vurderinger eller utredninger i tidligfasen.  Finn ut at av hvordan man kan legge opp en god tidligfase, og unngå de vanligste fallgruvene her.

10. Balansering av prosjekttrekanten i prosjektets gjennomføringsfase

Tid, kostnad og kvalitet utgjør prosjekttrekanten, og noe av det viktigste en prosjektleder holder styring på. Som prosjektleder har du ansvar å iverksette tiltak for å minimere negative konsekvenser av avvik, ved å foreta justeringer i prosjektet. I dette innlegget ser vi på hvordan prosjekttrekanten balanseres i gjennomføringsfasen av et prosjekt.

Abonner på prosjektbloggen


Vegard jobber som innholdsprodusent og digital markedsfører i Metier. Her sørger han for å få frem de gode historiene om verdiene som skapes hos oss. Han er en dreven skribent med bred erfaring innen journalistikk, webinnhold og kommunikasjon. Vegard har en mastergrad innen litteraturvitenskap, og er spesielt interessert i amerikansk lyrikk, avantgarden og gode filmer. På fritiden finner du han ofte løpende langs Frognerkilen eller på en av nabolagsbarene på St.Hanshaugen.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

10 tips for å lykkes med miljø og bærekraft i prosjekter

Skal vi nå klimamålene må vi sette i gang initiativer som faktisk reduserer konsentrasjonen av CO2 i atmosfæren. Likevel er det mange som ikke lykkes med å integrere bærekraftaspektet i sine prosjekter. Ofte handler dette om at de ikke har kunnskapen om hvilke bærekraftige løsninger som finnes og hvordan de kan bruke dem på en måte som gir resultater. Her gir vi deg 10 tips for å lykkes med miljø og bærekraft i ditt prosjekt.

5 måter AI kan effektivisere prosjektstyringen på

Kunstig intelligens (Artificial Intelligence – AI) har gjort raske fremskritt og begynner nå å bli en verdifull ressurs innenfor mange fagområder. For prosjektledere som ofte sjonglerer tidsfrister, ressurser og kommunikasjon, kan AI tilby løsninger som strømlinjeformer og forenkler arbeidsflyten. Men hvordan kan AI konkret bidra til å effektivisere prosjektstyring, og hvilke muligheter og utfordringer bringer denne teknologien med seg?

En ny bølge av grønne prosjekter – hva kan vi lære av pionerene?

2021 var året hvor pengene, menneskene og prosjektene strømmet til de fornybare selskapene som skulle ta oss inn i en bedre fremtid for jorda og klimaet. Fornybarbølgen hadde ikke kommet i gang hvis det ikke hadde vært for at investorer prøver, og tar risiko. Og vi er avhengige av at noen er villige til å bære denne risikoen og skape noe nytt dersom vi skal lykkes med å nå klimamålene. Vi sitter samtidig ofte igjen med et inntrykk av at veldig mange selskaper og prosjekter siden 2021 har strevd med å nå målene sine, og at de fleste prosjektene har blitt både dyrere og tatt mer tid enn først antatt. Dette er ikke et nytt fenomen for slike prosjekter, spesielt der det er mange ukjente faktorer i prosjektgjennomføringen. Samtidig belønner dette markedet også gjerne etter «først til mølla-prinsippet», som har mye å si for prosjektoppstart og -gjennomføring.