De 10 mest leste innleggene på Prosjektbloggen i 2024

Kompetanseutvikling

5 min. lesning

Nå oppsummeres 2024, som har vært et stort år for Prosjektbloggen. Vi har gravd dypere i emner som referansegrupper, verdien av en god tidligfase, business cases, prosjektplaner og hvordan man skal få til en god tilbakemeldingskultur.

Her er våre mest leste innlegg fra fjoråret, også gleder vi oss til å fortsette å lage godt innhold om prosjekter også utover dette året! 

1. Slik bør prosjekter organiseres 

Helt til topps gikk en innføring i noe av det vanskeligste, men samtidig mest sentrale i et hvert prosjekt: organisering. For hvordan skal man sikre at alle involverte har god rolleklarhet og tydelig mandat? Få en innføring i prosjekters organisasjonsstruktur og de ulike rollenes oppgaver i det mest leste innlegget på Prosjektbloggen i 2024.

2. En enkel oppskrift på en arbeidsnedbrytningsstruktur 

Skal du oppnå store mål, kan det være nyttig å bryte oppgaven ned i mindre delmål. Dette kan gjøre det enklere å planlegge aktiviteter og fordele ressurser. Les mer om hvordan du kan få bedre oversikt over prosjektet ditt ved å lage en arbeidsnedbrytningsstruktur med metodikk fra PRINCE2®.

3. Dette bør prosjektplanen din inneholde

Det er fort gjort å bli engasjert i et prosjekt og ønske å komme i gang så fort som mulig. En god prosjektplan kan være et nyttig verktøy å opprette i tidligfasen, og hvordan du kan sette sammen en prosjektplan kan du lese mer om i dette blogginnlegget.

4. Hva er et Gantt-diagram?

Store prosjekter har mange aktiviteter, og kan være utfordrende å få oversikt over dem alle. En teknikk for å visualisere prosjekters tidsplan med aktiviteter og milepæler over tid er å ta i bruk et Gantt-diagram. Se hvordan et slikt diagram ser ut, og hvordan du kan anvende det i ditt prosjekt i dette innlegget.


5. Slik lager du et godt business case

Mange prosjekter leverer ikke på tid, omfang, kvalitet, eller klarer ikke å realisere gevinstene de skulle oppnå. Hva om årsaken er at grunnlaget for hvorfor prosjektet ble påbegynt ikke er godt nok utarbeidet? Et godt business case kan bety forskjellen på fiasko og suksess: Les mer om hva et godt business case egentlig er, og få våre beste tips til utarbeidelsen her.


Hold deg oppdatert på hva som skjer i prosjektverden - abonner på  prosjektbloggen.


6. Så mye tid bruker du på å ta en PRINCE2®-sertifisering

Hvor lang tid tar det egentlig å bli PRINCE2®-sertifisert? Metier tilbyr både klasseromskurs og en fleksibel e-læringsløsning. Her får du svaret på hvor mye tid du må regne med å bruke på å bli sertifisert i PRINCE2® – både Foundation og Practitioner.

7. Usikkerhetsstyring – muligheter og trusler

Alle prosjekter er unike og har usikkerheter. Denne usikkerheten har både en positiv og en negativ side: risiko for negative hendelser og muligheter for positive hendelser. Prosjekter har ulik usikkerhetseksponering, noe som må gjenspeiles i tilnærmingen i hvert prosjekt. Finn ut mer om hvordan du håndterer denne usikkerheten her.

8. Hva er egentlig PRINCE2®?

Det har vært stor interesse for PRINCE2® i 2024: men hva er det egentlig? PRINCE2® er basert på erfaringene til tusenvis av prosjekter som har gjort til ett av de mest brukte rammeverkene for prosjektstyring i verden. Få mer innsikt i hva PRINCE2® er og hvordan det kan anvendes i dette innlegget.

9. Verdien av god tidligfase

Tidligfasen er helt sentral for at prosjekter lykkes. Ofte blir det likevel ikke gjort grundige nok analyser, vurderinger eller utredninger i tidligfasen.  Finn ut at av hvordan man kan legge opp en god tidligfase, og unngå de vanligste fallgruvene her.

10. Balansering av prosjekttrekanten i prosjektets gjennomføringsfase

Tid, kostnad og kvalitet utgjør prosjekttrekanten, og noe av det viktigste en prosjektleder holder styring på. Som prosjektleder har du ansvar å iverksette tiltak for å minimere negative konsekvenser av avvik, ved å foreta justeringer i prosjektet. I dette innlegget ser vi på hvordan prosjekttrekanten balanseres i gjennomføringsfasen av et prosjekt.

Abonner på prosjektbloggen


Vegard er tekstforfatter i Metier, og har rollen som redaktør for prosjektbloggen og smidigbloggen. Han har bakgrunn som journalist og kommunikasjonsrådgiver, med en mastergrad i språk og litteratur. I Metier jobber han for å formidle komplekse temaer på en enkel og engasjerende måte. Målet hans er alltid at flest mulig skal få innsikt og forståelse i prosjekt- og smidigverden gjennom tydelig og engasjerende innhold.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

Kan selvledelse være nøkkelen til mindre stress og mer mestring?

I en hverdag preget av høy arbeidsmengde, stadige endringer og økt usikkerhet, er evnen til selvledelse viktigere enn noen gang. Richard Sennett påpekte allerede tidlig på 2000-tallet hvordan det moderne arbeidslivet krever kontinuerlig effektivitet som kan føre til overveldelse og stress.

AI for prosjektledere – en nybegynners perspektiv

Jeg tilhører generasjon X. Vi skal visstnok være selvstendige, pragmatiske og skeptiske. Teknologi er noe vi måtte lære oss, og var ikke en integrert del av oppveksten som den har vært for generasjonene etter. Et emne jeg leser om omtrent daglig er den raske utviklingen av AI løsninger og hvordan de kommer til å påvirke våre liv, både jobb og privat. Det er imidlertid ikke til å stikke under en stol at yngre generasjoner som har vokst opp med teknologi som en naturlig del av hverdagen, behersker dette intuitivt og med en imponerende selvsikkerhet. De er digitalt innfødte, vant til å navigere sømløst mellom forskjellige teknologiplattformer og verktøy. For dem er AI og avanserte digitale løsninger bare en forlengelse av deres naturlige teknologiske dyktighet. Teknologiutviklingen setter alle generasjoner på prøve – ikke minst når det gjelder hvem som faktisk er best til å dra nytte av AI.

En enkel guide til en effektiv kommunikasjonsplan for ditt prosjekt

En god kommunikasjonsplan sikrer at alle involverte i prosjektet er på samme side, og at informasjonen flyter sømløst gjennom hele prosjektorganisasjonen. Selv om det kan virke overveldende å lage en kommunikasjonsplan, er det faktisk ganske enkelt når du vet hvordan. Vi gir deg oppskriften her.