De 10 mest leste blogginnleggene i 2021

Kompetanseutvikling

6 min. lesning

Da var nok et annerledes år over. Vi har tatt et tilbakeblikk på året som har gått og sett på hvilke blogginnlegg som dere likte best og som engasjerte dere mest. Her finner du mye godt fagstoff om ledelse, prosjektledelse, smidig metodikk - og mye mer. Vi håper du finner det nyttig. God lesing!

1. Slik lager du et godt business case

Et business case skal utarbeides tidlig i et prosjekt. Formålet er å vite om det faktisk er grunnlag for prosjektet man skal i gang med. Det kommer man frem til ved å veie fordelene prosjektet vil gi mot kostnader og eventuelle ulemper. Når business caset er etablert fungerer det som et styringsredskap for å vurdere om forholdet mellom kost og nytte er positivt og om prosjektet fortsatt har livets rett.

I dette blogginnlegget forklarer vi hva det egentlig er, og gir deg våre beste tips til å lage et godt business case.

2. Når prosjekter blir smidige, bør da prosjekteierskapet bli mer agilt?

Mange har fått øynene opp for hvor viktig prosjekteierrollen er og at det er godt samspill mellom prosjekteier og prosjektleder. Uten godt prosjekteierskap er det kort og godt vanskelig å lykkes med prosjektet.

I dette blogginnlegget tar vi for oss hva som skjer med prosjekteierrollen når flere prosjekter benytter smidig metodikk.


Hold deg oppdatert på hva som skjer i prosjektverden - abonner på  prosjektbloggen.


3. 3 tips for et vellykket ICE-møte

ICE (Integrated Concurrent Engineering eller Samtidig prosjektering) er en målbasert møteform som har til hensikt å effektivere prosjektering. Dette gjøres gjennom å redusere ventetid, ta beslutninger raskere og gjennom tverrfaglig samarbeid finne gode løsninger tidligst mulig.

I dette blogginnlegget gir vi deg tre tips som kan være fine å ha i bakhodet neste gang du skal gjennomføre et ICE-møte.

4. Veikart til bedre prosjekter

De fleste virksomheter kjenner konsekvensene av prosjekter som feiler. I prosjektorienterte virksomheter er prosjektene selve konkurransekraften. Ikke bare i markedet, men også internt. Å feile gang på gang er krevende både for enkeltindivider og virksomhetens selvbilde.

I dette blogginnlegget går vi igjennom et veikart som beskriver hva som må til for å gjøre virksomheter er i stand til å gjennomføre flere vellykkede prosjekter.

5. Fem grunner til at Excel ikke er tilstrekkelig når du skal ha oversikt over prosjektporteføljen

Mange virksomheter bruker Excel istedenfor å investere i systemer som er ment for prosjekt- og porteføljestyring. Å bruke Excel til flere formål enn det det ble designet for kan straffe seg i lengden og det utgjør en stor risiko.

I dette blogginnlegget gir vi deg fem grunner til hvorfor Excel ikke er tilstrekkelig. Vi ser også på hvilke fordeler du kan oppnå ved investere i et godt system for prosjekt- og porteføljestyring.

6. Hvordan klarer Elon Musk å holde innovasjonstakten i SpaceX og Tesla?

Dette blogginnlegget tar for seg femtrinns-prosessen som Elon Musk sverger til for SpaceX og Tesla. Trinnene er overraskende enkle, men kan være til inspirasjon for oss alle i en verden i stadig endring.

I dette blogginnlegget går vi igjennom trinnene - steg for steg. Disse trinnene kan være fine å ha i bakhodet neste gang du skal i gang med et prosjekt eller utviklingen av et produkt.

7. Derfor bør du utføre usikkerhetsanalyser på prosjektplanen

God prosjektplanlegging er essensielt for å lykkes med prosjekter. Mange prosjekter har veldefinerte milepæler og klare mål, men de fleste prosjekter har ikke iverksatt noen form for usikkerhetsanalyse for å sjekke om det faktisk er realistisk å oppnå disse milepælene.

I dette blogginnlegget forklarer vi hvorfor det er viktig å gjennomføre usikkerhetsanalyser på prosjektplanen og når du bør gjøre det.

8. Hva er et Gantt-diagram?

Et Gantt-diagram er nyttig når du skal i gang med planleggingen av et prosjekt. Det gir deg en god oversikt over hvem som skal gjøre hva, når man starter og hvor lang tid det vil ta.

I dette blogginnlegget kan du lese mer om hva et Gantt-diagram er, og hvordan du kommer i gang med utviklingen av en tidplan.

9. Prosjektledelse fra start til slutt

Prosjektledelse er et stort fagfelt, og en prosjektleder har ofte mange tråder å holde i.

I dette blogginnlegget har vi samlet noen av de mest aktuelle blogginnleggene for temaet, som vi tenker kan være til nytte for deg som er enten ny eller erfaren prosjektleder.

10. Podcaster for deg som er leder, eller vil bli det

I Norge har bruken av podkast doblet seg siden 2015, og tilbudet har fulgt etter.

Vi har funnet frem 10 gode podcaster for deg som er leder eller vil bli det, så du lettere kan finne frem i podcast-jungelen.

Takk for følge, så langt

Vi takker for følge i 2021 - og håper du vil fortsette å følge oss i året som kommer. Vi blogger en til to ganger i uka på prosjektbloggen, og håper vårt innhold kommer til nytte for deg som jobber med prosjekter.

Hvis du ønsker å få gode tips direkte i innboksen din hver uke så kan du abonnere her.

Abonner på prosjektbloggen


Christine jobber som Product Marketing og Growth Manager i Metier og har tidligere jobbet som journalist i USA. Hun er ansvarlig for at vi produserer nyttig informasjon og fagstoff relatert til prosjektledelse, smidig og digitalisering. Christine har studert media og kommunikasjon på University of South Florida, er sertifisert i PRINCE2 Foundation og ScrumMaster og har en diplomgrad i prosjektledelse fra SKEMA Business School.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

Hva er forskjellen på suksessfaktorer og suksesskriterier i prosjekter?

Det er viktig å ha fokus på hva som skal til for å lykkes når du jobber med prosjektledelse. To begreper som ofte diskuteres er suksessfaktorer og suksesskriterier. Selv om disse begrepene kan virke like, representerer de to forskjellige aspekter av prosjektets suksess. I dette blogginnlegget skal vi utforske forskjellen mellom suksessfaktorer og suksesskriterier, og hvordan de begge spiller en avgjørende rolle i å sikre vellykkede prosjekter.

Hvordan bygger vi tilbakemeldingskultur?

Kan du gi og ta kritikk? Kunsten å gi både positive og korrigerende tilbakemeldinger er en undervurdert, men kritisk ferdighet. Undersøkelser viser at 72% av ansatte mener de ville prestere bedre hvis de fikk konstruktive tilbakemeldinger fra sine ledere, men overraskende nok viser det seg at svært få ledere faktisk føler seg komfortable med å gi denne typen tilbakemelding. I dette blogginnlegget ser vi nærmere på hvordan du kan mestre kunsten å gi effektive tilbakemeldinger for å bygge en sterkere, tryggere, mer engasjert, tillitsbasert og produktiv arbeidskultur.

Hvorfor bruke klarspråk i prosjekter?

Har du opplevd misforståelser i prosjekter knyttet til uklar kommunikasjon? I prosjektfaget er nettopp god kommunikasjon en viktig suksessfaktor. Det å skrive (og snakke) på en måte som alle involverte i prosjektet forstår, er viktig. Da unngår vi misforståelser, ekstra runder med oppklaring, og i verste fall feil i prosjektene. I dette innlegget viser vi deg hvordan du kan oppnå god og effektiv kommunikasjon i dine prosjekter ved hjelp av prinsipper for klarspråk.