Etter å ha vært på PwCs årlige kompetansedag sitter vi igjen med et nytt perspektiv på hvor viktig det blir fremover å bygge kompetanse som komplementerer den teknologiske utviklingen vi ser.
Det investeres stort i ny teknologi, men verdien kommer først når den møter mennesker med riktig og oppdatert kompetanse.
Vi som jobber i læringsbransjen er kjent med dette, og PwCs kompetanserapport viser at mange virksomheter forstår hvor viktig det er med oppdatert kompetanse, samtidig som de mangler en helhetlig plan for hvordan de faktisk skal utvikle og bruke den.
Fem ferdigheter på topp
PwCs rapport definerer fem ferdigheter som de viktigste å utvikle de neste fem årene:
- Resiliens, fleksibilitet og evnen til å tilpasse seg
- Ledelse og påvirkning
- Kunstig intelligens
- Teknologisk kompetanse
- Analytisk tenkning
Samtidig mangler én av tre norske virksomheter en helhetlig kompetansestrategi. Mange kjøper enkeltkurs, men om læringen ikke kobles til forretningsmål, kultur eller teknologi, gir den ikke varige resultater.
Det holder ikke å sende ansatte på kurs om det ikke samtidig er en plan på plass for hvorfor og hvordan kunnskapen skal anvendes i praksis. Vi kan her skille mellom generell og strategisk kompetanseutvikling:
- Generell kompetanseutvikling handler ofte om individuell læring: Noe nytt å sette på CV-en eller faglig oppdatering.
- Strategisk kompetanseutvikling handler om å utvikle ferdigheter som støtter virksomhetens mål og fremtidige retning.
Skal læring gi effekt også for virksomheten, må den forankres strategisk. Det betyr å vite hvor vi skal, hvilken kompetanse vi trenger for å komme dit, og hvordan vi skal utvikle den.
Samtidig er dette den store svakheten i norsk næringsliv ifølge PwCs rapport: virksomheter mangler koblingen mellom kompetanseutvikling og forretningsstrategi. Rapporten viser også at nesten to av tre ansatte ser på mulighetene for kompetanseutvikling som like viktig som lønn når de vurderer å bytte jobb.
Mer enn to av tre ønsker nye utviklingsmuligheter, særlig innen nye fagfelt som kunstig intelligens.
Les også: Slik bygger du trygge og effektive prosjektteam med JTI
Power skills og kunstig intelligens
World Economic Forum omtaler vår tid som The Intelligence Age: en æra der teknologi og kunstig intelligens endrer hvordan vi arbeider, leder og lærer. Frem mot 2030 peker både globale og norske analyser på at teknologiforståelse, bruk av kunstig intelligens og evnen til å tilpasse seg endring blir avgjørende ferdigheter.
PwCs kompetanserapport bekrefter dette bildet. Norske virksomheter peker på resiliens, fleksibilitet, ledelse og påvirkning som de mest kritiske ferdighetene for fremtiden. Dette er Power Skills, også omtalt som «myke ferdigheter.» Det handler om menneskers evne til å forstå, samarbeide, påvirke og lede i en arbeidshverdag preget av kontinuerlig endring.
For når teknologi utvikler seg så raskt, blir nettopp disse ferdighetene avgjørende for å skape verdi. Teknologien er en viktig driver, men det er menneskene som gir den retning og resultat.
Vi i Metier ser den samme utviklingen. Behovet for kompetanse innen Power Skills, AI og ledelse i en digital kontekst øker. Kurs som AI for prosjektledere og Power Skills er utviklet for å møte disse behovene, med vekt på læring som kan omsettes i praksis og bidra til utvikling, både for den enkelte og for virksomheten.
Når læring blir en del av hverdagen
Rapporten slår fast at bare 20 prosent av norske virksomheter har etablert en reell læringskultur. Resten er fortsatt i startfasen, og mange vet ikke helt hvor de skal begynne.
En læringskultur skapes blant annet gjennom
- trygghet til å prøve, feile og lære av det
- ledere som går foran
- å dele erfaringer og jobbe med kontinuerlig forbedring
I Metier ønsker vi å bidra til mer enn bare kunnskapsformidling. Vi ser på læring som en del av organisasjonsutviklingen, der lederforankring, gode læringsmiljøer og måling av effekt over tid er nøkkelen til reell utvikling.
For å lykkes med dette må vi som leverer læring tenke helhetlig. Det handler i stor grad om hvordan læring settes i sammenheng med virksomhetens mål og arbeidsprosesser. Kurs kan være en god begynnelse, men de store verdiene skapes først når ny kunnskap brukes, deles og gir effekt i praksis.
PwCs kompetanserapport viser at vi nå står i et kompetanseskifte. Det stiller høye krav til alle som jobber med læring. Vi må bidra til å bygge ferdigheter, kulturer og systemer som varer, og hjelper virksomheter å utvikle seg over tid.
Les også: Hva kan årets Oslo Business Forum lære oss om prosjektledelse?
Fire råd for å komme i gang
- Sett ferdigheter på agendaen
Start med å kartlegge hvilke ferdigheter som blir viktigst for virksomhetens mål de neste årene. Få med kompetanse i strategiarbeidet.
- Avklar roller og ansvar
Tydeliggjør hvordan ledere, HR og medarbeidere bidrar til læring. Ledere må skape rom for utvikling i arbeidshverdagen, HR må tilrettelegge, og medarbeidere må ta eierskap til egen kompetanse.
- Bruk teknologi som støtte i læring
Velg løsninger som gjør læring tilgjengelig og relevant i hverdagen.
- Bygg en læringskultur som varer
Gjør læring til en naturlig del av jobben. Del erfaringer, reflekter over hva dere har lært i prosjekter, og følg opp utvikling over tid. Når læring skjer kontinuerlig, blir endring en del av kulturen.
Fremtidens vinnere er ikke de som lærer mest, men de som lærer hele tiden.

