Hvordan klarer Elon Musk å holde innovasjonstakten i SpaceX og Tesla?

Prosjektoppstart og planlegging Samhandling og teamarbeid

4 min. lesning

I et nylig intervju gikk Elon Musk inn på detaljene rundt en femtrinns-prosess han sverger til for SpaceX og Tesla. Trinnene er overraskende enkle, men gir mening hvis man tenker på hvordan opplæringen på skolene våre foregår. I dette blogginnlegget går vi igjennom trinnene - steg for steg.


Elon Musk har vært med på å etablere en rekke verdenskjente selskaper som Tesla, SpaceX, Neuralink og the Boring Company med stor suksess. Som CEO i Tesla leder han all produktdesign, prosjektering og global produksjon. For SpaceX er han sjefsdesigner og bidrar til utviklingen av raketter og romskip. Han jobber kontinuerlig med banebrytende arbeid, og hans enkle femtrinns-prosess kan være til inspirasjon for oss alle i en verden som er i stadig endring. Hans råd er ikke noe du vil finne i lærebøker på universiteter, men dette er prosessen har følger når han begynner med design og produksjon.

Du kan se hele intervjuet med Elon Musk her.

Trinn 1: Gjør kravene dine mindre dumme

Utfordre alle krav. Det spiller ingen rolle hvem som har utarbeidet dem. Dette gjelder spesielt om de kom fra noen som er svært kompetente og har lengre erfaring enn deg fordi da stiller du kanskje ikke spørsmålstegn ved dem. Alle tar feil noen ganger, uansett hvem de er. Minimer omfanget, minimer kompleksitet, og still spørsmålstegn om alle kravene er nødvendige for å oppnå det vi ønsker.


Last ned gratis sjekkliste: Dette må du kunne om prosjektledelse.

Tips: Krav må komme fra en person, ikke en avdeling: Hvis du vil spørre om begrensningen, kan du ikke spørre avdelingen; du må spørre personen i den avdelingen. Gjør man dette sikrer man personlig eierskap til kravet i stedet for en hel avdeling.

Trinn 2: Slett en del av prosessen

Fjern et krav eller en del av en prosess. Hvis du ikke legger ting tilbake 10% av tiden, sletter du ikke nok. Vi har en tendens til å legge til trinn i en prosess "i tilfelle" vi trenger det.

Hvis et krav ikke tilfører verdi til sluttproduktet så kan man kanskje klare seg uten eller finne en annen løsning på problemet.

Vi har tidligere skrevet et blogginnlegg om prioriteringer ved bruk av MoSCoW-metoden som er en enkel og effektiv måte å prioritere arbeid på. Metoden bidrar til å sikre en felles forståelse for prosjektet slik at alle vet hva som jobbes med, og hvorfor akkurat den oppgaven eller det kravet ble prioritert først.

Trinn 3: Forenkle eller optimalisere

Den vanligste feilen til en intelligent ingeniør er å optimalisere noe som ikke burde eksistere. Ikke optimaliser noe som ikke burde eksistere. Dette skjer fordi vi har blitt opplært til å svare på et spørsmål fra læreren vår, men ikke fortelle læreren at spørsmålet er dumt.

Trinn 4: Akselerer takten!

Du jobber for sakte; jobb raskere, men ikke før du har gjennomført de tre første trinnene. Hvis du graver din egen grav, ikke grav den raskere. Derfor er det viktig å gjøre de tre første trinnene.

Trinn 5: Automatiser

Det siste trinnet er "automatisering". Automatisering er krevende og derfor ikke en god idé i alle tilfeller. Så velg hva som bør automatiseres med omhu. For å identifisere repetitive oppgaver bør man først få et menneske til å gjøre oppgaven, og deretter forsøke å automatisere den dersom den er tidkrevende og verdt å automatisere.

Elon-Musk-5-trinnsprosessDisse trinnene til Elon Musk kan være fine å ha i bakhodet neste gang du skal i gang med et prosjekt eller utviklingen av et produkt. Men husk at uten et velfungerende team med felles motivasjon og forståelse for hva man skal lage eller hvilken verdi prosjektet skal gi er det vanskelig å lykkes.

LES OGSÅ: Suksessfulle team – hva kan vi lære av Google.

New Call-to-action


I Metier løser vi utfordringer som betyr noe, både for våre kunder og for samfunnet generelt. Vårt samfunnsoppdrag er å bidra til bærekraftig utvikling gjennom bedre prosjekter, virksomhetsutvikling og transformasjon. Målet vårt er å være det selskapet kundene kontakter når de skal planlegge og gjennomføre verdiskapende prosjekter, utviklings- og endringsinitiativ.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

Verdien av god tidligfase

Viktigheten av tidligfase kan praktisk talt ikke overvurderes. Ofte hører vi om prosjekter som ikke lykkes fordi det ikke har blitt gjort grundige nok analyser, vurderinger eller utredninger i tidligfase. Man har rett og slett ikke funnet frem til riktig prosjekt, eller riktig løsning, fordi behovet, og alternativene for å løse det, ikke er blitt undersøkt godt nok. Og hva skjer da? Jo, du får ikke et optimalt prosjekt, og heller ikke utløst den verdien prosjektet kunne ha gitt deg. Og i verste tilfelle feiler prosjektet helt.

Slik lager du et godt business case

For mange prosjekter leverer ikke på tid, omfang og kvalitet, eller de klarer ikke å realisere de gevinstene prosjektet ble startet for. Selv svært erfarne og dyktige prosjektressurser kan oppleve at prosjekter feiler. Ja, prosjektledelse er vanskelig og det er ikke minst frustrerende når resultatene uteblir til tross for hardt arbeid. Mye av grunnen til at prosjektet feiler kan ha med at hele grunnlaget for hvorfor det er påbegynt ikke er utarbeidet godt nok. Et godt business case kan bety forskjellen på fiasko og suksess. Her går vi inn på hva det et godt business case egentlig er, og gir deg våre beste tips til utarbeidelsen.

Dette bør prosjektplanen din inneholde

Å være for ivrig med å komme i gang med et prosjekt kan vise seg å bli en kostbar affære. Mange prosjekter feiler fordi man bruker for liten tid eller tar lett på planlegging. En godt gjennomtenkt prosjektplan er en viktig suksessfaktor i et prosjekt. I dette blogginnlegget ser vi nærmere på hva en prosjektplan bør inneholde.