Hvordan klarer Elon Musk å holde innovasjonstakten i SpaceX og Tesla?

Prosjektoppstart og planlegging Samhandling og teamarbeid

4 min. lesning

I et nylig intervju gikk Elon Musk inn på detaljene rundt en femtrinns-prosess han sverger til for SpaceX og Tesla. Trinnene er overraskende enkle, men gir mening hvis man tenker på hvordan opplæringen på skolene våre foregår. I dette blogginnlegget går vi igjennom trinnene - steg for steg.


Elon Musk har vært med på å etablere en rekke verdenskjente selskaper som Tesla, SpaceX, Neuralink og the Boring Company med stor suksess. Som CEO i Tesla leder han all produktdesign, prosjektering og global produksjon. For SpaceX er han sjefsdesigner og bidrar til utviklingen av raketter og romskip. Han jobber kontinuerlig med banebrytende arbeid, og hans enkle femtrinns-prosess kan være til inspirasjon for oss alle i en verden som er i stadig endring. Hans råd er ikke noe du vil finne i lærebøker på universiteter, men dette er prosessen har følger når han begynner med design og produksjon.

Du kan se hele intervjuet med Elon Musk her.

Trinn 1: Gjør kravene dine mindre dumme

Utfordre alle krav. Det spiller ingen rolle hvem som har utarbeidet dem. Dette gjelder spesielt om de kom fra noen som er svært kompetente og har lengre erfaring enn deg fordi da stiller du kanskje ikke spørsmålstegn ved dem. Alle tar feil noen ganger, uansett hvem de er. Minimer omfanget, minimer kompleksitet, og still spørsmålstegn om alle kravene er nødvendige for å oppnå det vi ønsker.


Last ned gratis sjekkliste: Dette må du kunne om prosjektledelse.

Tips: Krav må komme fra en person, ikke en avdeling: Hvis du vil spørre om begrensningen, kan du ikke spørre avdelingen; du må spørre personen i den avdelingen. Gjør man dette sikrer man personlig eierskap til kravet i stedet for en hel avdeling.

Trinn 2: Slett en del av prosessen

Fjern et krav eller en del av en prosess. Hvis du ikke legger ting tilbake 10% av tiden, sletter du ikke nok. Vi har en tendens til å legge til trinn i en prosess "i tilfelle" vi trenger det.

Hvis et krav ikke tilfører verdi til sluttproduktet så kan man kanskje klare seg uten eller finne en annen løsning på problemet.

Vi har tidligere skrevet et blogginnlegg om prioriteringer ved bruk av MoSCoW-metoden som er en enkel og effektiv måte å prioritere arbeid på. Metoden bidrar til å sikre en felles forståelse for prosjektet slik at alle vet hva som jobbes med, og hvorfor akkurat den oppgaven eller det kravet ble prioritert først.

Trinn 3: Forenkle eller optimalisere

Den vanligste feilen til en intelligent ingeniør er å optimalisere noe som ikke burde eksistere. Ikke optimaliser noe som ikke burde eksistere. Dette skjer fordi vi har blitt opplært til å svare på et spørsmål fra læreren vår, men ikke fortelle læreren at spørsmålet er dumt.

Trinn 4: Akselerer takten!

Du jobber for sakte; jobb raskere, men ikke før du har gjennomført de tre første trinnene. Hvis du graver din egen grav, ikke grav den raskere. Derfor er det viktig å gjøre de tre første trinnene.

Trinn 5: Automatiser

Det siste trinnet er "automatisering". Automatisering er krevende og derfor ikke en god idé i alle tilfeller. Så velg hva som bør automatiseres med omhu. For å identifisere repetitive oppgaver bør man først få et menneske til å gjøre oppgaven, og deretter forsøke å automatisere den dersom den er tidkrevende og verdt å automatisere.

Elon-Musk-5-trinnsprosessDisse trinnene til Elon Musk kan være fine å ha i bakhodet neste gang du skal i gang med et prosjekt eller utviklingen av et produkt. Men husk at uten et velfungerende team med felles motivasjon og forståelse for hva man skal lage eller hvilken verdi prosjektet skal gi er det vanskelig å lykkes.

LES OGSÅ: Suksessfulle team – hva kan vi lære av Google.

Sjekkliste: Dette må du kunne om prosjektledelse.


Thomas Haneborg jobber med virksomhetsutvikling og ledelsestøtte mot prosjektintensive virksomheter. Thomas har planlegging- og prosjektstyringserfaring fra flere store samferdsel prosjekter. Han brenner for smartere prosesser og ser alltid etter en forbedringsmulighet! Deltaker i forskningsprosjektet Samtidig Prosjektering, en arbeidsmetodikk for fortløpende prosjektering og beslutninger i sanntid. Fritiden tilbringes helst på ski, et vindsurfingbrett eller i svømmehallen spillende undervannsrugby.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

En enkel oppskrift på en arbeidsnedbrytningsstruktur

Prosjekter kan ofte være komplekse og tunge å forholde seg til. Det kan også være krevende å holde oversikten over totalen av omfanget. Før prosjektplanen er på plass og arbeidet kan starte, er det lurt å bryte ned arbeidet i mindre deler. Slik får du enklere oversikt over prosjektet på en strukturert måte. Dette kan gjøres ved å lage en arbeidsnedbrytningsstruktur (Work Breakdown Structure / WBS) eller en prosjektnedbrytningsstuktur (Project Breakdown Structure / PBS – eller PNS på norsk). Her viser vi deg hvordan dette kan gjøres på en enkel måte.

Slik sikrer du en effektiv oppstart av prosjektet

Begynnelsen er den viktigste delen av arbeidet, ifølge den greske filosofen Platon. Felles for alle prosjekter er at de er avhengige av en god oppstart. Så hvordan sikrer du en god prosjektoppstart? Her ser vi nærmere på hvordan du starter et prosjekt – fra scratch.

Hva er forskjellen på resultatmål og effektmål?

Gode mål er viktig for alle involverte i prosjektet, og gir en forståelse for hva prosjektet skal gi og levere. Mål skal sørge for at alle parter har den samme forståelsen av prosjektet, og benyttes blant annet til å fordele ansvar og brukes som grunnlag for videre planlegging. De har også en viktig funksjon som et motiverende samlingsmerke for de som jobber i og rundt prosjektet. Når det kommer til målsetting i prosjektet, skiller vi mellom effekt- og resultatmål. Disse tjener forskjellige formål og eies av forskjellige aktører i prosjektet.