De 10 mest populære blogginnleggene første halvår

Kompetanseutvikling

7 min. lesning

De mest leste innleggene for første halvår i 2021 handler om alt fra eierstyring i smidige prosjekter, god porteføljestyring til tips for effektive prosjekteringssesjoner og hvilke podcaster du som leder bør følge med på. Felles for dem alle er at de omhandler teamer som er interessante for deg som jobber i prosjekter.

Vi har tatt et lite tilbakeblikk på første halvår og gir deg en oversikt over de blogginnleggene som har blitt mest lest i denne perioden. God lesing!

1. Når prosjekter blir smidige, bør da prosjekteierskapet bli mer agilt?

Agile, eller smidige, metoder har vært i stor vekst de siste 10 årene, og stadig flere prosjekter benytter smidig metodikk. Hvilke konsekvenser har dette for prosjekteierrollen?

I dette innlegget ser vi nærmere på hvordan prosjekteierskap kan tilpasses smidige prosjekter.

2. myMetier+ -en lærings- og kunnskapsportal for deg som jobber i prosjekter

Det er hyggelig å se at blogginnlegget om vår lærings- og kunnskapsportal myMetier+ er blant de mest populære innleggene dette halvåret. Vi håper at det betyr at det er flere som ser nytten i en portal som gir deg faglig påfyll og hjelpemidler du kan ta i bruk direkte i dine prosjekter.

Klikk her for å lese mer om kunnskapsportalen myMetier+.

3. 10 gode podcaster for deg som er leder, eller vil bli det

Podcast er noe mange tyr til for å tilegne seg kunnskap, enten man er på farten eller bare ønsker faglige oppdateringer. Podcaster har gjort det lett å få jevnlige oppdateringer om en rekke faglige emner, deriblant ledelse.

I dette innlegget trekker vi frem både norske og internasjonale podcaster som vi mener passer for deg som er leder, eller vil bli det. God lytting!


Hold deg oppdatert på hva som skjer i prosjektverden - abonner på  prosjektbloggen.


4. Hva er et Gantt-diagram?

Et Gantt-diagram viser en tidsplan med aktiviteter og milepæler i et prosjekt og er et nyttig verktøy for planlegging. Det gir en god oversikt over når man begynner, hvor lang tid det tar og hvem som skal gjøre hva.

Dette innlegget går igjennom et eksempel på et Gantt-diagram, prossesen med å utvikle en tidsplan og gir deg en oversikt over hva du kan bruke det til.

5. Fem grunner til at Excel ikke er tilstrekkelig når du skal ha oversikt over prosjektporteføljen

Mange virksomheter benytter Excel til langt flere formål enn hva det er designet for. På en side kan dette virke kostnadssparende, ettersom man ikke investerer i ytterligere systemer. Realiteten viser at det kan straffe seg i lengden og at det utgjør en stor risiko.

I dette innlegget gir vi deg 5 grunner til hvorfor Excel ikke er tilstrekkelig i forbindelse med prosjekt- og porteføljestyring. I tillegg går vi igjennom fordeler ved å investere i gode systemer tilpasset nettopp dette.

6. 3 tips for et vellykket ICE-møte

Prosjekter streber etter de mest effektive metodene for å sikre et godt resultat, og dermed har moderne prosjekteringsmetoder vokst frem. ICE-møter, også kalt sesjoner, er en av disse moderne metodene.

Dette innlegget viser deg hvordan du kan sikre en suksessfull sesjon i ditt prosjekt.

7. Hva gjør jeg når prosjektet ikke ligner på noe jeg har gjort før?

Når et prosjekt er svært komplekst eller lite kompatibelt med virksomhetenes kompetanse, ferdigheter og ressurser kaller vi dem stranger-prosjekter.

I dette innlegget forteller vi om et stranger-prosjekt som gjorde svært mye riktig, men som likevel snublet.

8. Hvordan skal jeg få mest mulig ut av porteføljen?

Skal du lykkes med porteføljestyring må du vite at porteføljen består av programmer og prosjekter som bidrar til å støtte oppunder virksomhetens strategiske mål. Du må også vite at de gjennomføres og følges opp på en god måte.

I dette innlegget knytter vi god porteføljestyring til god program- og prosjektstyring.

9. Hva kreves for å drive god porteføljestyring?

Å drive porteføljestyring handler om å velge prosjekter og programmer som understøtter virksomhetens strategi. For å gjøre disse prioriteringene er det avgjørende å ha en god metodisk tilnærming til hvordan man styrer og utvikler porteføljen og evalueringskriterier som er tilpasset organisasjonens behov for prioriteringer.

I dette blogginnlegget ser vi nærmere på hva som må være på plass for å drive god porteføljestyring.

10. Hvordan holder du deg oppdatert på prosjektledelse?

Enten du har mange års erfaring som prosjektleder eller er ny i rollen, så er det alltid greit å få litt inspirasjon og tips som du kan ta med deg i dine prosjekter.

I dette innlegget tipser vi deg om blogger, LinkedIn-grupper, podcaster og jobbstøtteverktøy som du ikke bør gå glipp av.

Tusen takk for at du følger prosjektbloggen, har lastet ned innhold eller har deltatt på våre gratis webinarer. Vi ser frem til å produsere enda mer relevant og nyttig innhold i tiden som kommer for å inspirere og bistå alle som jobber med prosjekter.

Abonner på prosjektbloggen


Christine jobber som Product Marketing og Growth Manager i Metier og har tidligere jobbet som journalist i USA. Hun er ansvarlig for at vi produserer nyttig informasjon og fagstoff relatert til prosjektledelse, smidig og digitalisering. Christine har studert media og kommunikasjon på University of South Florida, er sertifisert i PRINCE2 Foundation og ScrumMaster og har en diplomgrad i prosjektledelse fra SKEMA Business School.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

Veien til god prosjektkompetanse

Det er mye snakk om prosjekter - både i arbeidslivet, i privatlivet og i media. De fleste har derfor et forhold til ordet «prosjekt». Samtidig kan det å si at du jobber som prosjektleder oppfattes som diffust av mange. Alle jobber jo med «prosjekter», likevel er det ofte vanskelig å finne en tydelig definisjon på hva et prosjekt egentlig er. Prosjektledelse og styring av prosjekter er et eget fagområde. Det handler om hvordan vi bør organisere, planlegge, lede og styre unike oppgaver fram til suksess. Det er et fag som har vokst frem gjennom prøving og feiling, og består, som tradisjonell ledelse, av mange ulike, men overlappende rammeverk, metoder og retninger. I dette innlegget vil vi hjelpe deg på veien til å oppnå den fagkompetansen du trenger, for å levere godt i de små og store prosjektene du er involvert i, eller leder.

Hva er de største utfordringene med kostnadsestimering i prosjektledelse?

Kostnadsestimering er en kritisk del av prosjektledelse, men det er også et av de mest utfordrende aspektene. Nøyaktige kostnadsestimater er essensielle for å sikre at prosjekter holder seg innenfor budsjettet og leverer verdi til interessentene. I dette blogginnlegget presenterer vi noen av de største utfordringene med kostnadsestimering i prosjektledelse, og hvordan en Certified Estimating Professional-sertifisering (CEP) kan være et nyttig verktøy på veien mot mål.

Hvorfor investering i power skills er avgjørende for suksess

Teknologi og automatisering blir stadig mer fremtredende i arbeidslivet, og flere og flere virksomheter har begynt å anerkjenne betydningen av en annen type ferdigheter enn fagkunnskap. Nemlig power skills. Disse ferdighetene representerer det mellommenneskelige, en faktor som er avgjørende for å lykkes med prosjekter, leveranser og kunder. Mens teknisk kunnskap og kompetanse fortsatt er viktig, er de mellommenneskelige ferdighetene som virkelig skiller vellykkede virksomheter og prosjekter fra de som mislykkes.