myMetier+ -en lærings- og kunnskapsportal for deg som jobber i prosjekter

Kompetanseutvikling

4 min. lesning

myMetier+ er en abonnementsbasert løsning som gir deg verktøyene du trenger for å gjøre en bedre jobb med dine prosjekter. myMetier+ er laget av prosjektledere for prosjektledere, og gir deg faglig påfyll med det nyeste innen prosjektfaget - samlet ett sted.

De fleste av oss har sikkert erfart å bruke tid på å søke etter prosjektfaglig innhold på internett for å få svar på det man lurer på der og da. Det er ikke mangel på innhold som er utfordringen, men det kan være vanskelig og ikke minst tidkrevende, å identifisere innhold som er til å stole på, som er oppdatert og i tråd med beste praksis og standarder.

Som landets ledende opplærings- og rådgivermiljø i prosjektfaget er det naturlig for Metier OEC å ta rollen som kurator og gi kundene våre tilgang til kvalitetssikret innhold. Derfor har vi utviklet myMetier+, en lærings- og kunnskapsportal for alle som jobber i og med prosjekter, uavhengig av bransje, type prosjekt og størrelse på prosjektet. Innholdet er praktisk anvendelig og gir deg faglig påfyll og hjelpemidler du vil dra stor nytte av i prosjektarbeidet. Portalen er full av prosjektfaglig innhold som er enkelt å søke og navigere i.

Innholdet er organisert i ulike fagtemaer slik at du enkelt kan finne frem til det du leter etter.

Under finner du en oversikt over temaene som vi har dekket per i dag:

  • Endringsledelse
  • Gevinstplanlegging og -realisering
  • Kontrakter og innkjøp
  • Metoder, modeller og rammeverk
  • Organisering, roller og ansvar
  • PRINCE2
  • Prosjektavslutning
  • Prosjekteierstyring
  • Prosjektgjennomføring
  • Prosjektoppstart og planlegging
  • Program- og porteføljestyring
  • Samtidig prosjektering
  • Samhandling og teamarbeid
  • Smidige/agile metoder
  • Usikkerhetsstyring

Innenfor fagtemaene finner du artikler, videoer, e-leksjoner, sjekklister, maler, praktiske eksempler, e-bøker og arrangementer.


Les mer om myMetier+ - et jobbstøtteverktøy som gjør prosjekthverdagen din  enklere


Hvilken nytte gir myMetier+?

Under gir vi deg seks grunner til at et abonnement på myMetier+ vil gjøre din prosjekthverdag enklere og mer effektiv.

1. Alt faginnhold samlet på ett sted

Rask og enkel tilgang til kvalitetssikret faglig innhold basert på beste praksis og anerkjente internasjonale standarder.

2. Rask og enkel tilgang til relevant innhold

Du trenger ikke lenger bruke tid på å søke etter informasjon på nett. Vi har gjort jobben for deg og myMetier+ gir deg kunnskap og støtte akkurat når du trenger det.

3. Praktiske verktøy som kan tas i bruk direkte

Spar tid ved å ta utgangspunkt i våre ferdigutfylte prosjektmaler med veiledning for ulike typer bransjer og prosjekter. Her finner du mal for business case, prosjektplan, malpakke for PRINCE2 i små prosjekter og mye mer.

Er du ny i rollen som prosjektleder, -eier eller medarbeider? Fortvil ikke. Her får du tilgang til en rekke sjekklister som gir tips til hva man bør huske på i ulike roller og til ulike tidspunkter i et prosjekt.

4. Kontinuerlig påfyll av nytt faginnhold

Prosjektfaget er i utvikling, og ved å abonnere på myMetier+ holder du deg oppdatert og får kontinuerlig påfyll av faginnhold som vil gi deg ny kunnskap og inspirasjon i en travel hverdag.

5. Forsterket læringseffekt av tradisjonell prosjektopplæring gjennom repetisjon og refleksjon

Har du tatt kurs eller en sertifisering i prosjektledelse tidligere? myMetier+ gir deg oppfriskning av kunnskap og hjelper deg med å ta i bruk det du har lært.

6. Mulighet for skreddersøm av innhold

Vi kan skreddersy løsningen etter virksomhetens behov. Har dere for eksempel egne maler, sjekklister eller annet fagstoff som skal være lett tilgjengelig? Gjennom myMetier+ kan dette enkelt tilgjengeliggjøres for alle ansatte.

myMetier+ holder deg oppdatert

Portalen vil være i kontinuerlig utvikling og vi fyller stadig på med mer nyttig innhold. Tilsvarende lærings- og kunnskapsportal finnes per i dag ikke på det norske markedet. Vi vet at behovet er stort - det har våre kunder bekreftet. Vi håper du finner myMetier+ nyttig og at løsningen vil bidra til å gjøre din prosjekthverdag enklere.

Les mer om jobbstøtteverktøyet myMetier+ som gjør prosjekthverdagen din enklere


Tove er direktør for utdanning og kvalitet i Metier Academy og har jobbet med kompetanseutvikling og læring gjennom hele sin karriere. De siste 17 årene har hun vært med på å bygge opp Metier Academy til en ledende leverandør av studier, kurs og sertifiseringer innen prosjekt-, smidig og program- og porteføljeledelse. Hun er utdannet innen økonomi og administrasjon med fordypning i markedsføring. Tove er glad i å være på sjøen og tilbringer nesten hver helg i hjembyen Kragerø.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

7 blogginnlegg for deg som er ny prosjektleder

Å navigere i rollen som prosjektleder kan være utfordrende, men også givende. Det er en god del kunnskap man bør ha innabords for å lykkes som prosjektleder og læringskurven er bratt. Heldigvis har Prosjektbloggen mange hundre innlegg om nesten alt som kan relateres til prosjektledelse. Vi har samlet noen av de mest relevante innleggene for deg som er helt ny, så du har god oversikt i din nye rolle. Lykke til!

Hvordan lykkes med kompetanseheving gjennom e-læring?

Det er ingen tvil; korona-pandemien har satt sine spor og gjort oss mer digitale. Mange av oss sitter nå i en hybrid arbeidshverdag med noe hjemmekontor og noen dager på kontoret i uka. Det har også gjort noe med preferansene våre. Vi har lært oss å bruke digitale hjelpemidler på en mer effektiv måte og mange av oss foretrekker webinarer fremfor seminarer eller frokostseminarer når vi skal få litt kunnskapspåfyll. Det har også blitt en mer fleksibel hverdag for mange av oss. Det å tilpasse hverdagslogistikken til arbeidslivet kan fort bli enklere om du har mulighet for å stille i et møte digitalt. Da er det heller ingen grunn til at du ikke også skal kunne ha fleksible alternativer når det kommer til kompetanseheving. Her gir vi deg tips og triks til hvordan du kan lykkes med e-læring når du skal heve din kompetanse til høsten.

Hva er forskjellen mellom Jungiansks Type Index og Big Five?

Med utallige personlighetstester tilgjengelig, hvordan vet vi hvilken som gir oss de mest innsiktsfulle svarene? To av de mest anerkjente metodene, Big Five, også kjent som femfaktormodellen, og Jungiansk Type Index (JTI), tilbyr verdifull innsikt for å forstå, ikke bare hvem vi er, men også hvordan vi best kan samhandle med andre. I dette blogginnlegget ser vi på hva som er særegent for hver av dem, hva som skiller de fra hverandre og til hvilket bruk de er mest egnet.