Disse aktivitetene må gjennomføres før avslutningen av et prosjekt

Prosjektavslutning

6 min. lesning

Prosjektet er gjennomført. Hva nå? 

Det å avslutte et prosjekt innebærer mer enn å legge ned arbeidet. Prosjektet skal overleveres til linjeorganisasjonen og bruker. I tillegg skal du som prosjektleder sørge for at din organisasjon lærer av arbeidet. Kompetanseheving av eget prosjektteam og ikke minst videreføring av erfaringer tilbake til eget selskap er en viktig del av avslutningen av prosjektet.

Dette innlegget beskriver aktiviteter som har sin oppstart tidlig i prosjektet, men som mange tar for lett på å ferdigstille. 

Avslutt prosjektregnskapet

Løpende kontroll på prosjektregnskapet er viktig, om du så må purre leverandører for at de skal sende faktura. I de fleste prosjekter er det veldig mange detaljer og mye historikk mellom linjene, så vi anbefaler løpende avklaring av alle krav. Får du til å avklare underveis har du mest sannsynlig bare formalia igjen når prosjektregnskapet skal avsluttes. Nå sammenliknes også hva prosjektet faktisk kostet opp mot budsjettet, og du må i erfaringsrapporten beskrive eventuelle avvik. Dette kan være positive og negative avvik. 


Last ned gratis sjekkliste: Dette må du kunne om prosjektledelse.


Avklar utestående spørsmål

Tiden er inne for å bli helt enig med alle om hvorvidt tidsfrister, kvaliteter og mengder er levert. Det er mange detaljer som skal på plass, så hold hodet kaldt og jobb deg igjennom alle sammen.

Tidskrav er i de fleste tilfeller de vanskeligste, og spesielt eventuelle krav om «plunder og heft». Et krav om fristforlengelse vil være utfordrende da dette også gir krav til justert rigg og drift i tillegg til kostnader ved forlenget byggetid. Her har kontrakts- og samarbeidsform samt teamkjemi mye å si. Husk at disse faktorene lettest lar seg påvirke tidlig i prosjektet.

Er du uheldig underveis, og det oppstår en stor konflikt kan det være fordelaktig for alle parter at denne løses så raskt som mulig. Konflikter som henger ved gjennom hele prosjektet har flere mulige nedsider og påvirker ofte noe så viktig som tid, kost og kvalitet. Det er derfor viktig å legge til rette for at det er prosjektet som står i fokus, og at man gjør nødvendige grep underveis for å nå prosjektmålene.

Det er best å komme til en avtale underveis.

Skriv erfaringsrapport

Erfaringsrapporten inneholder en oversikt og evaluering av positive og negative erfaringer fra prosjektet. Dette er prosjektteamet sin tilbakemelding på «best practice», og denne påbegynnes rett etter prosjektstart. Bruk gjerne en erfaringslogg etter hvert som prosjektet skrider frem.

 

Erfaringsrapporten bør være kort og konsis, slik at den lett kan brukes som referanse for senere prosjekter. Verdien av evaluering øker ved at man inkluderer flest mulig av interessentene i prosessen. Ulike personer vil ha ulike oppfatninger, og avklaringer er nyttige. Ikke begrens evalueringsgruppen. Inkluder teammedlemmene, prosjektets Styringsgruppe samt drifts/serviceavdelinger og ansvarlig for malverk og rutiner.

Svar på følgende 9 spørsmål kan inngå i evalueringen:
  1. Har vi oppnådd prosjektmålene?
  2. Hvordan har interessentene følt seg ivaretatt i løpet av prosjektet? Er de fornøyde? Har de innspill til ting som kunne ha vært gjort annerledes?
  3. Har vi anvendt god praksis i prosjektledelse?
  4. Hvilke(n) arbeidsform, metoder og teknikker er brukt? Hva er erfaringene?
  5. Har vi fulgt virksomhetens prosjektmodell? Hvordan har det fungert og har vi noen innspill til forbedring av prosjektmodellen?
  6. Har usikkerheten i prosjektet vært håndtert på en god måte? Har vi klart å utnytte muligheter og redusert risiko ved å iverksette nødvendige tiltak? Hadde vi en god nok tiltaksplan? Dukket det opp noe vi ikke klarte å forutse, og hva kunne vi ha gjort for å forutse dette?
  7. Har det oppstått noen avvik? Har vi nå i etterkant av prosjektet noen tanker om hvordan disse kunne vært unngått?
  8. Har endringer blitt håndtert og kommunisert på en god måte? Fungerte rutinene for endringshåndtering på en god måte?
  9. Hvordan kan virksomheten forbedre sin evne til prosjektgjennomføring? Har vi gjort oss erfaringer som kan være nyttig for andre deler av virksomheten eller senere prosjekter? 

Sluttrapport

Sluttrapporten skal bekrefte overleveringen av alle leveranser, inkludert gevinstplaner. Den skal også inneholde en vurdering av hva som er blitt levert i forhold til hva som opprinnelig ble planlagt i prosjektet. Dette er den formelle rapporten til oppdragsgiver, utover erfaringsrapporten som går tilbake til eget selskap. 

PRINCE2-rammeverket har et eksempel på en sluttrapport som kan lastes ned her.

Fullfør prosjektarkiv og FDVU

Når erfaringsrapporten og sluttrapporten er ferdigskrevet og alle utestående spørsmål er avklart, er prosjektet avsluttet, og prosjektarkivet kan lukkes. For å lette lukkingen av prosjektarkivet bør dette arbeidet starte tidlig. Etter hvert som leveranser ferdigstilles, må også tilhørende FDVU dokumentasjon ferdigstilles og arkiveres slik det skal ligge når prosjektet er ferdig. Tid og kontraktfest gjerne slike detaljer.

Eventuelt siste skritt

Prosjektet er overlevert, sluttrapport er skrevet, du har tatt den møysommelige jobben med å lukke prosjektarkivet. Stemmer: noe kan fortsatt mangle. Noen prosjekter har avtrapping av garanti i garantitiden, og eventuelt 3- og 5-års befaringer. Lag en plan for dette, og går du videre til neste prosjekt, gjør en dokumentert overtakelse av slikt ansvar.  

Vi håper at du med en gjennomarbeidet avslutning av prosjektet vil gi merverdi utover prosjektet i tråd med PRINCE2-prinsippet om å lære av erfaring, til utførende organisasjon og alle som har vært med på prosjektet.

New Call-to-action

 


Øystein jobber som prosjektleder i vår divisjon Construction. Han gikk på Høgskolen i Oslo og gikk videre til Skottland hvor han tok sin Sivilingeniørgrad i elektronikk og elektroteknikk. Øystein har lang erfaring med gjennomføring av større prosjekter, særlig de mer teknisk sammensatte og kompliserte. Det som motiverer Øystein er å sette sammen team og få samspillet mellom kunde/bruker og team til å levere teknikk som virker som forventet. Når han ikke er på jobb er han ofte å finne ute på tur, gjerne på sykkel eller ski.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

Et vellykket prosjekt - først når det er en vellykket ibruktakelse

Hva er et vellykket prosjekt? Som prosjektledere og -eiere er det naturlig å trekke frem prosjekttrekanten for å vurdere om vi har levert på tid, innenfor kost og med den kvalitet som er beskrevet. Er svaret ja på alle disse tre, kan det være fristene til å si at prosjektet er vellykket. Men da glemmer vi noe. For kvalitet er også knyttet til de funksjonelle forutsetningene for å kunne levere på de effektene som virksomheten skal levere etter å ha investert i et nytt bygg. Et vellykket prosjekt må kort og godt resultere i et produkt – et bygg eller annet – som blir brukt, som gir en god nytteverdi for brukerne, og som ikke minst svarer ut behovet det var ment å svare ut. Et vellykket prosjekt betyr derfor også en vellykket ibruktakelse.

Slik avslutter du et prosjekt

Har du noen gang opplevd at prosjektet du er i ikke formelt avsluttes? Da kan man ha gått glipp av mye verdirealisering. Stramme tidsfrister og høyt arbeidspress kan gjøre det fristende å utsette oppgaver som ikke føles pressende – slik som en prosjektavslutning og evaluering. Samtidig er dette kanskje ikke det mest spennende man gjør, men desto viktigere. Faren er at prosjektet «dør hen», og at man går glipp av viktige læringspunkter og gevinster for fremtidens prosjekter. Derfor er det viktig å sørge for en ordentlig overlevering og avslutning, inkludert å evaluere prosjektet slik at vi senere kan dra nytte av erfaringene. Uavhengig om det er ditt første eller nummer 10 i rekken; her er noen gode tips å ta med seg når du skal avslutte prosjektet.

9 gode spørsmål du bør stille i en prosjektevaluering

Å evaluere prosjektet når vi er ferdig med det, er god praksis. Hensikten er å kunne lære av erfaringene vi har har gjort oss senere - både de gode og dårlige. Å lære av erfaring er for eksempel et av de 7 prinsippene i PRINCE2. Evalueringen gir rom for ettertanke og kritiske spørsmål rundt måten vi har utført jobben på, og mye av læringen i prosjektorganisasjonen ligger i evalueringen. De fleste prosjekter har et potensiale for forbedring selv om de anses som vellykkede. Som prosjektleder har du et ansvar å ta initiativ til både evaluering og rapportering.