Hvorfor er prosjektkompetanse så avgjørende for prosjektsuksess?

Kompetanseutvikling

4 min. lesning


På tross av at de fleste organisasjoner over lengre tid har hatt et sterkt fokus på forbedringstiltak knyttet til prosjekter så er det fremdeles mange prosjekter som mislykkes. Det er flere årsaker til dette, men en hovedårsak er fortsatt manglende prosjektkompetanse.

Det er en kjensgjerning at de fleste prosjektledere fortsatt blir prosjektledere først og fremst fordi de er gode på noe annet og at det sjelden er krav til relevant kompetanse når man får rollen første gang. Fortsatt er det slik at de fleste som tar kurs hos oss allerede er prosjektledere og har vært dette en god stund. Hvor er de som skal bli prosjektledere? Erkjennelsen om at prosjektledelse er en profesjon som krever høy og bred kompetanse er fortsatt lav.

LES OGSÅKompetanse man bør besitte for å lykkes som prosjektvirksomhet

Ville du ansatt en økonomisjef uten økonomiutdanning?

Ser man på verdiene som en prosjektleder i praksis forvalter gjennom sitt prosjekt, så er det rart at man ikke er tydeligere på krav til kunnskap og kompetanse. Hvem ville ansatt en økonomisjef uten økonomiutdanning eller en juridisk direktør uten juridisk kompetanse? Alt for mange prosjektledere lærer den harde veien, gjennom å gjøre kostbare feil i prosjektene. Vi kan kanskje våge oss å si at prosjektledelse ofte har verdens dyreste profesjonsutdanning fordi man tillater det å være en erfaringsbasert profesjon hvor kostnaden er prosjektoverskridelser og tap.

En utfordring med å la profesjonen være erfaringsbasert er at den kompetansen man bygger gjennom erfaring kun er dekkende for den typen prosjekter man har erfart. Alle prosjekter er forskjellige og skal man være rustet til å påta seg ansvar for ulike prosjekter og lykkes i det lange løp, så trenger man en kompetanse som er bredere enn det det enkelte prosjekt krever. Vi ser prosjektledere som har gått i gradene og fått ansvar for større prosjekter fordi de over tid har lykkes med én type prosjekter. Når de så bruker den samme tilnærmingen til prosjektledelse på de store prosjektene, så faller de gjennom med store konsekvenser for både prosjekt og karriere.


Les mer om myMetier+ - et jobbstøtteverktøy som gjør prosjekthverdagen din  enklere


Prosjektledelse kan ikke «robotifiseres» med en prosjektmodell

Mange organisasjoner forsøker å gjøre noe med problemet ved å etablere omfattende prosjektmodeller og prosessdrevne kvalitetssystemer som i detalj beskriver hvordan prosjektledelse skal utføres.

Prosjektmodeller gir stor verdi under riktige forutsetninger.

  • Når prosjektmodellen legger til rette for fleksibilitet og tilpasning til det enkelte prosjekt.
  • Når de som benytter prosjektmodellen har nødvendig kompetanse til å bruke den riktig.

En prosjektmodell og et kvalitetssystem kan likevel aldri erstatte kompetanse – vi kan ikke «robotisere» prosjektledelse.

Ofte ser vi prosjektmodeller som går så langt i å detaljspesifisere hvordan prosjektene skal ledes at verdien og relevansen forsvinner. Prosjektene er som tidligere nevnt unike og skal man lykkes så må man tilpasse styringen og fokuset i prosjektet til prosjektets unikhet og risiko. Det er nettopp dette som skiller prosjekter fra andre oppgaver av mer repetitiv art. Dette betyr ikke at det ikke finnes en beste praksis for hvordan prosjekter skal ledes og styres, men når man kommer til det enkelte prosjekt så må ledelse tilpasses og aktiviteter fokuseres på det som gir mest verdi og sikrer suksess. Dette er noe av kjernen i god og profesjonell prosjektledelse.

Skal du lykkes som prosjektleder i det lange løp så trenger du breddekompetanse til å håndtere den unikheten og risiko som de fremtidige prosjektene du skal lede vil ha.
Les mer om jobbstøtteverktøyet myMetier+ som gjør prosjekthverdagen din enklere


Henning er direktør i Metier og har i over 16 år arbeidet med forbedring hos virksomheter der prosjekt er viktig, med fokus på bl.a. kompetanseutvikling som suksessfaktor. Henning er utdannet ingeniør, er sertifisert innen PRINCE2®, MSP®, MoP®, MoV®, SAFe® og AgileSHIFT® og brenner for prosjekt som arbeids- og organisasjonsform. Utenfor jobb kan du møte han på padelbanen, på sykkel eller med hund til skogs.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

Veien til god prosjektkompetanse

Det er mye snakk om prosjekter - både i arbeidslivet, i privatlivet og i media. De fleste har derfor et forhold til ordet «prosjekt». Samtidig kan det å si at du jobber som prosjektleder oppfattes som diffust av mange. Alle jobber jo med «prosjekter», likevel er det ofte vanskelig å finne en tydelig definisjon på hva et prosjekt egentlig er. Prosjektledelse og styring av prosjekter er et eget fagområde. Det handler om hvordan vi bør organisere, planlegge, lede og styre unike oppgaver fram til suksess. Det er et fag som har vokst frem gjennom prøving og feiling, og består, som tradisjonell ledelse, av mange ulike, men overlappende rammeverk, metoder og retninger. I dette innlegget vil vi hjelpe deg på veien til å oppnå den fagkompetansen du trenger, for å levere godt i de små og store prosjektene du er involvert i, eller leder.

Hva er de største utfordringene med kostnadsestimering i prosjektledelse?

Kostnadsestimering er en kritisk del av prosjektledelse, men det er også et av de mest utfordrende aspektene. Nøyaktige kostnadsestimater er essensielle for å sikre at prosjekter holder seg innenfor budsjettet og leverer verdi til interessentene. I dette blogginnlegget presenterer vi noen av de største utfordringene med kostnadsestimering i prosjektledelse, og hvordan en Certified Estimating Professional-sertifisering (CEP) kan være et nyttig verktøy på veien mot mål.

Hvorfor investering i power skills er avgjørende for suksess

Teknologi og automatisering blir stadig mer fremtredende i arbeidslivet, og flere og flere virksomheter har begynt å anerkjenne betydningen av en annen type ferdigheter enn fagkunnskap. Nemlig power skills. Disse ferdighetene representerer det mellommenneskelige, en faktor som er avgjørende for å lykkes med prosjekter, leveranser og kunder. Mens teknisk kunnskap og kompetanse fortsatt er viktig, er de mellommenneskelige ferdighetene som virkelig skiller vellykkede virksomheter og prosjekter fra de som mislykkes.