Kompetanse man bør besitte for å lykkes som prosjektvirksomhet

Kompetanseutvikling

4 min. lesning

I en tid hvor utviklingen går fortere og kompleksiteten i prosjektene øker, stilles det stadig høyere krav til at vi profesjonaliserer oss innenfor prosjekt-, program- og porteføljeledelse. Kompetansenivået er generelt høyt i Norge, men vi opplever fortsatt unødvendige prosjektoverskridelser og mislykkede prosjekter.

PMI®s årlige undersøkelse, Pulse of the Profession, har lenge påpekt at prosjektledelse er viktig for enhver virksomhets suksess. I følge deres siste undersøkelse virker det som om de fleste virksomheter har innsett dette. De som satser på kompetanseutvikling i prosjektledelse opplever høyere prosjektsuksess og taper mindre da flere av deres strategiske tiltak blir vellykket. Undersøkelsen viser at kun 27 prosent av virksomhetene nå har lav prosjektmodenhet noe som lover godt for prosjekt-Norge fremover.

Under finner du en oversikt over 3 viktige kompetanseområder som er avgjørende for at en prosjektvirksomhet skal lykkes med prosjektene sine.


Hold deg oppdatert på hva som skjer i prosjektverden - abonner på  prosjektbloggen.


1. Prosjekteierstyring

Skal prosjektene forbedres, er det viktig å utvikle kompetansen hos dem som skal ha resultatet av prosjektene, nemlig prosjekteierne. Det er prosjekteier som har ansvaret for gevinstrealiseringen så øker man kompetansen innen eierstyring innebærer det også at man blir bedre på gevinstuttaket.

I følge Metierundersøkelsen 2017 er det 46 prosent som mener de er gode til å ha fokus på nytte og gevinster under planleggingen og gjennomføringen i et prosjekt. Vi vet med sikkerhet at skal man lykkes med prosjekter, så må man lykkes med gevinstrealiseringen. Ved å ha fokus på dette helt fra starten av prosjektet øker man sjansen for en vellykket slutt. Da er det ikke tilfeldigheter som spiller inn, men en gjennomtenkt strategi som fører til gode resultater.

Dessverre er det kun 24 prosent som sier at kompetanseutvikling innen prosjekteierstyring prioriteres høyt i deres virksomhet. Vi trenger prosjekteiere som utøver rollen sin profesjonelt og gir tilstrekkelig støtte til prosjektene. Det er avgjørende for å lykkes med prosjektene innenfor tid, kost og kvalitet.

Det som er positivt er at 95 prosent har et forhold til prosjekteier som begrep. Vi ser en større bevissthet og en økt etterspørsel etter forbedring innen prosjekteierstyring både i privat og offentlig sektor, noe som er lovende for fremtidens prosjekter.

2. Kompetanse i prosjektfaget generelt

Kompetanse innenfor prosjektfaget har vist seg å være en av de viktigste suksessfaktorene for å levere gjentatte vellykkede prosjekter. Manglende kompetanse slår altfor ofte ut i dårlig prosjektgjennomføring og mangelfull måloppnåelse.

I Norge jobber vi ofte med ressurskrevende og høyteknologiske prosjekter hvor prosjektkompetanse er ekstremt viktig. Hvis man ikke har de riktig ressursene, og i tillegg sliter med uklare roller og ansvarsmatriser, er det vanskelig å få til vellykkede prosjekter. For å endre på dette er det viktig at ledelsen i virksomheten tar problemet på alvor og fokuserer på å lage gode rammebetingelser for prosjektet i tillegg til å sikre riktig kompetanse til prosjektmedlemmene.

Å være en god prosjektleder innebærer at man må ha en viss form for teknisk kompetanse, være god til å lede, og ikke minst vite hva som skal til for å sikre at man når prosjektmålene gjennom god prosjektstyring. Å ha god kompetanse innenfor prosjektfaget innebærer kjennskap til de prosesser, prosedyrer, analyser, strategier og planer som inngår i et prosjektforløp.

3. Portefølje/program- kompetanse

I følge Metierundersøkelsen vurderer vi oss selv høyere på modenhet innenfor prosjektstyring enn program- og porteføljestyring. Dette er naturlig da en god porteføljestyring først kan gjøres når man har prosjektstyringen på plass.

Porteføljestyring er en betegnelse på metoder som benyttes av ledelsen for å velge ut og prioritere prosjekter og programmer i en organisasjon virksomhet. Samlingen av disse prosjektene og programmene omtales som virksomhetens portefølje, derav navnet.

Resultatet av undersøkelsen gir oss en indikasjon på en større bevissthet rundt behovet for program- og porteføljestyring. Den store endringstakten vi er inne i og den økende prosjektporteføljen i de fleste virksomheter gjør at program- og porteføljestyring blir sentrale suksessfaktorer for at virksomheter skal lykkes.

The PMI Registered Education Provider logo is a registered mark of the Project Management Institute, Inc

Abonner på prosjektbloggen


Christine jobber som Product Marketing og Growth Manager i Metier og har tidligere jobbet som journalist i USA. Hun er ansvarlig for at vi produserer nyttig informasjon og fagstoff relatert til prosjektledelse, smidig og digitalisering. Christine har studert media og kommunikasjon på University of South Florida, er sertifisert i PRINCE2 Foundation og ScrumMaster og har en diplomgrad i prosjektledelse fra SKEMA Business School.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

AI for prosjektledere – en nybegynners perspektiv

Jeg tilhører generasjon X. Vi skal visstnok være selvstendige, pragmatiske og skeptiske. Teknologi er noe vi måtte lære oss, og var ikke en integrert del av oppveksten som den har vært for generasjonene etter. Et emne jeg leser om omtrent daglig er den raske utviklingen av AI løsninger og hvordan de kommer til å påvirke våre liv, både jobb og privat. Det er imidlertid ikke til å stikke under en stol at yngre generasjoner som har vokst opp med teknologi som en naturlig del av hverdagen, behersker dette intuitivt og med en imponerende selvsikkerhet. De er digitalt innfødte, vant til å navigere sømløst mellom forskjellige teknologiplattformer og verktøy. For dem er AI og avanserte digitale løsninger bare en forlengelse av deres naturlige teknologiske dyktighet. Teknologiutviklingen setter alle generasjoner på prøve – ikke minst når det gjelder hvem som faktisk er best til å dra nytte av AI.

En enkel guide til en effektiv kommunikasjonsplan for ditt prosjekt

En god kommunikasjonsplan sikrer at alle involverte i prosjektet er på samme side, og at informasjonen flyter sømløst gjennom hele prosjektorganisasjonen. Selv om det kan virke overveldende å lage en kommunikasjonsplan, er det faktisk ganske enkelt når du vet hvordan. Vi gir deg oppskriften her.

Veien til god prosjektkompetanse

Det er mye snakk om prosjekter - både i arbeidslivet, i privatlivet og i media. De fleste har derfor et forhold til ordet «prosjekt». Samtidig kan det å si at du jobber som prosjektleder oppfattes som diffust av mange. Alle jobber jo med «prosjekter», likevel er det ofte vanskelig å finne en tydelig definisjon på hva et prosjekt egentlig er. Prosjektledelse og styring av prosjekter er et eget fagområde. Det handler om hvordan vi bør organisere, planlegge, lede og styre unike oppgaver fram til suksess. Det er et fag som har vokst frem gjennom prøving og feiling, og består, som tradisjonell ledelse, av mange ulike, men overlappende rammeverk, metoder og retninger. I dette innlegget vil vi hjelpe deg på veien til å oppnå den fagkompetansen du trenger, for å levere godt i de små og store prosjektene du er involvert i, eller leder.