Hvordan sikre at ditt firma satser på PRINCE2 av de rette grunnene

Kompetanseutvikling

4 min. lesning

Organisasjoner med lav prosjektmodenhet investerer ofte i PRINCE2-kursing med forventning om umiddelbare resultater. Realiteten er dessverre ofte en annen. Mange som er sertifisert i PRINCE2 får ikke mulighet til å anvende rammeverket i det hele tatt. Andre gjennomfører prosjekter etter det vi kaller «PINO» - (PRINCE2 In Name Only). Disse prosjektene bruker PRINCE2 på papiret, men i praksis følges hverken prinsippene eller prosessene i PRINCE2. Ønsker du å faktisk ta i bruk PRINCE2? Her har vi noen råd til deg.

Snakk med lederen din før kursgjennomføring

Om du planlegger å gjennomføre sertifisering PRINCE2 er det lurt å ta en prat med lederen din om hvorfor du ønsker å gjøre dette. Du bør vite hva det neste steget vil være etter at du er sertifisert. Det kan for eksempel være at selskapet ditt beveger seg mot å jobbe etter PRINCE2-metoden, og at du vil komme til å jobbe i PRINCE2 prosjekter fra en gitt dato. Eller kanskje selskapet du jobber allerede anvender PRINCE2, og at du å sertifisere deg vil få en bedre forståelse for rammeverket. Dette er gode grunner til å gjennomføre sertifiseringskurs!

Det du derimot ikke ønsker å høre fra lederen din er at «PRINCE2 vil se bra ut på CVen din» eller at «PRINCE2 er prosjektstyringsstandarden». Ingen ting av dette vil betyr noe dersom du ikke får mulighet til å anvende kompetansen i prosjekter.


Delta på vårt gratis introduksjonswebinar om PRINCE2 og hør hvorfor  sertifiseringen er verdens største innen prosjektledelse.


Utfør PRINCE2-implementering som et prosjekt

Hvis du jobber i en virksomhet som ønsker å ta i bruk PRINCE2 er det ikke nok å sende alle ansatte på kurs. PRINCE2 er nødt til å implementeres, og dette gjøres best som et endringsprosjekt med definerte mål. Selve implementeringsprosjektet kan, og bør, gjennomføres ved hjelp av PRINCE2 som et testprosjekt. I dette arbeidet kan det være fornuftig å leie inn noen eksterne eller bruke noen som allerede har erfaring med PRINCE2. På denne måten kan man høste erfaringer fra det å faktisk bruke PRINCE2 i implementeringsprosjektet.

Her kan du lese mer om hva som er viktig å tenke på ved implementering av PRINCE2. 

Et viktig prinsipp med PRINCE2 er at rammeverket skal tilpasses. Dette er også viktig ved implementeringen. Virksomheten du jobber i har kanskje innarbeidede ord og uttrykk, prosesser, maler og prosjektverktøy fra før? Det er ingen grunn til å endre på ting som fungerer.

Dersom virksomheten du jobber i allerede har et godt fungerende prosjektmandat er det for eksempel ingen grunn til å endre dette til det som i PRINCE2 kalles initieringsdokument (PID). Bruk heller tiden på å se på hva et slikt dokument typisk inneholder, og start deretter å legge til relevant informasjon til mandatet.

Utpek en mentor 

Dere vil trenge minst en person som kan veilede andre. Ideelt har denne personen erfaring fra å veilede og implementere PRINCE2 for andre selskaper og praktisk erfaring fra prosjekter som bruker PRINCE2. Denne personen bør også lage et kompetanseutviklingsprogram for virksomheten og lede selve implementeringen.

Dersom man ikke har denne kompetansen internt kan det være fornuftig å leie inn en PRINCE2-konsulent til implementeringsprosjektet. Dersom man velger denne løsningen er det smart å ha en intern person som jobber sammen med konsulenten. 

På våre nettsider kan du finne informasjon om kurs du kan ha behov for. Trenger du PRINCE2 opplæring for en større gruppe, ta gjerne kontakt med oss for et tilbud.

Gratis introduksjonswebinar om PRINCE2


Christine jobber som Product Marketing og Growth Manager i Metier og har tidligere jobbet som journalist i USA. Hun er ansvarlig for at vi produserer nyttig informasjon og fagstoff relatert til prosjektledelse, smidig og digitalisering. Christine har studert media og kommunikasjon på University of South Florida, er sertifisert i PRINCE2 Foundation og ScrumMaster og har en diplomgrad i prosjektledelse fra SKEMA Business School.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

Veien til god prosjektkompetanse

Det er mye snakk om prosjekter - både i arbeidslivet, i privatlivet og i media. De fleste har derfor et forhold til ordet «prosjekt». Samtidig kan det å si at du jobber som prosjektleder oppfattes som diffust av mange. Alle jobber jo med «prosjekter», likevel er det ofte vanskelig å finne en tydelig definisjon på hva et prosjekt egentlig er. Prosjektledelse og styring av prosjekter er et eget fagområde. Det handler om hvordan vi bør organisere, planlegge, lede og styre unike oppgaver fram til suksess. Det er et fag som har vokst frem gjennom prøving og feiling, og består, som tradisjonell ledelse, av mange ulike, men overlappende rammeverk, metoder og retninger. I dette innlegget vil vi hjelpe deg på veien til å oppnå den fagkompetansen du trenger, for å levere godt i de små og store prosjektene du er involvert i, eller leder.

Hva er de største utfordringene med kostnadsestimering i prosjektledelse?

Kostnadsestimering er en kritisk del av prosjektledelse, men det er også et av de mest utfordrende aspektene. Nøyaktige kostnadsestimater er essensielle for å sikre at prosjekter holder seg innenfor budsjettet og leverer verdi til interessentene. I dette blogginnlegget presenterer vi noen av de største utfordringene med kostnadsestimering i prosjektledelse, og hvordan en Certified Estimating Professional-sertifisering (CEP) kan være et nyttig verktøy på veien mot mål.

Hvorfor investering i power skills er avgjørende for suksess

Teknologi og automatisering blir stadig mer fremtredende i arbeidslivet, og flere og flere virksomheter har begynt å anerkjenne betydningen av en annen type ferdigheter enn fagkunnskap. Nemlig power skills. Disse ferdighetene representerer det mellommenneskelige, en faktor som er avgjørende for å lykkes med prosjekter, leveranser og kunder. Mens teknisk kunnskap og kompetanse fortsatt er viktig, er de mellommenneskelige ferdighetene som virkelig skiller vellykkede virksomheter og prosjekter fra de som mislykkes.