Det finnes gode og mindre gode prosjektmål. Gode prosjektmål kjennetegnes ved at de er klare og retningsgivende. Som en regel bør de være smarte. Her viser vi deg hvordan du kan sette opp gode prosjektmål, med eksempler.
SMARTE mål er:
- Spesifiserte
- Målbare
- Akseptert
- Realistiske
- Tids- og kostnadsavgrenset
- Enkle)
Å lage SMARTE mål betyr at de må skrives på en måte som gjør dem tydelige, korte og konsise slik at alle forstår hva de innebærer. Gode prosjektledere sørger for at prosjektet har klare mål som er omforente, forstått og akseptert av alle involverte. Under er eksempler på to gode prosjektmål for to prosjekter knyttet til henholdsvis innføring av nye rutiner og økte markedsandeler.
Når vi lager prosjektmål, deler vi de opp i resultat- og effektmål. Forskjellen på disse kan du lese om her: Hva er forskjellen på resultatmål og effektmål?.
Eksempel på prosjektmål knyttet til innføring av nye rutiner
Organisasjonen har identifisert et behov for omlegging av dagens rutiner for registrering av timer og sykefravær, og iverksetter et prosjekt for å løse dette behovet.
Behovet omformes til følgende prosjektmål:
Effektmål: Redusere årlige kostnader med 3 millioner NOK årlig over de neste 5 år gjennom mer effektiv administrasjon av timeregistrering og sykefravær. Effektmålet understøtter strategisk målsetting i organisasjonen om kostnadsreduksjoner, bemanningsreduksjon og effektivisering av administrative oppgaver.
Resultatmål: Nye rutiner for registrering av timer og sykefravær, og et IT-system som understøtter de nye rutinene.
Kostnadsramme: 4 millioner NOK
Tidsramme: 5 måneder fra oppstartsdato
Eksempel på prosjektmål knyttet til å ta større markedsandeler
Teleselskapet ønsker å øke sin markedsandel i mobilmarkedet og vil i den sammenheng se på nye produkter som kan gi selskapet konkurransemessige fortrinn.
Effektmål: Prosjektet skal bidra til å øke markedsandelen fra 25 % til 30 % innen 2 år etter prosjektets avslutning.
Resultatmål: Utvikle 2 nye produkter som anses som unike for mobilbrukere mellom 15 og 30 år.
Kostnadsramme: 30 millioner NOK
Tidsramme: 9 måneder fra oppstartsdato