Dette må du huske når du leder små prosjekter

Prosjektoppstart og planlegging

2 min. lesning

Det er ikke størrelsen det kommer an på; små prosjekt kan være minst like utfordrende som store.

Mindre prosjekt trenger ikke så mye planlegging, gjør de vel?

Det blir stadig mer vanlig å organisere arbeid i mindre prosjekter. Små prosjekter er ofte oversiktlige og krever mindre ressurser enn større prosjekt. Men det innebærer imidlertid at du tar noen forholdsregler før du kommer ordentlig i gang:

Fordi prosjektet er lite, kan det være fristende å hoppe over deler av planleggingsfasen og starte rett på selve arbeidet. Selv om fristelsen er stor, er det desto viktigere å passe på at denne fasen går riktig for seg fra starten av.


Last ned gratis planleggingskit for prosjektplan


Små prosjekt kjennetegnes gjerne av:

  • Mindre budsjett
  • Relativ kort frist for ferdigstillelse
  • Færre personer involvert i prosjektet

Hvorfor planlegge små prosjekter?

Manglende planlegging kan føre til at viktige steg underveis blir gjort i feil rekkefølge eller at blir gjort senere enn det som i utgangspunktet var planlagt. Om man tar lett på planleggingen risikerer man også at de involverte i prosjektet ikke føler eierskap til det som skal gjøres.

For prosjektleder kan dette by på utfordringer som:

  • Vanskeligheter med å skille prosjektet fra andre oppgaver på arbeidsplassen
  • Tidsfrister holdes ikke
  • Dårlig kommunikasjon blant de som er involvert i prosjektet
  • Umotiverte medarbeidere

Planlegging, kommunikasjon og organisering er altså viktige ingredienser for å ha kontroll på prosjektet og dets ressurser fra start til slutt.

Selv om små prosjekt gjerne krever mindre kommunikasjon og færre statusoppdateringer enn større prosjekt, bør ikke planlegging være noe mindre av den grunn, snarere tvert i mot.

New Call-to-action


Henning er direktør i Metier og har i over 16 år arbeidet med forbedring hos virksomheter der prosjekt er viktig, med fokus på bl.a. kompetanseutvikling som suksessfaktor. Henning er utdannet ingeniør, er sertifisert innen PRINCE2®, MSP®, MoP®, MoV®, SAFe® og AgileSHIFT® og brenner for prosjekt som arbeids- og organisasjonsform. Utenfor jobb kan du møte han på padelbanen, på sykkel eller med hund til skogs.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

En enkel oppskrift på en arbeidsnedbrytningsstruktur

Prosjekter kan ofte være komplekse og tunge å forholde seg til. Det kan også være krevende å holde oversikten over det totale omfanget. Ved etablering av en fremdriftsplan er det hensiktsmessig å bryte ned arbeidet i mindre deler. Slik får du enklere oversikt over prosjektet på en strukturert måte. Dette kan gjøres ved å lage en arbeidsnedbrytningsstruktur (Work Breakdown Structure / WBS).

Hva er et Gantt-diagram?

Et Gantt-diagram er kort sagt en teknikk som brukes for å visualisere prosjekters tidsplan med aktiviteter og milepæler over tid. Hvorfor kan nettopp et Gantt-diagram være så nyttig? Jo, fordi det visualiserer informasjonen med farger, figurer, koblinger, etc. på en måte at det blir intuitivt å lese informasjonen. Dette er fordelaktig både for å visualisere enkeltaktiviteter i en stor plan, og for å overordnede linjer for en prosjektportefølje eller enkelt prosjekt.

Hva er forskjellen på suksessfaktorer og suksesskriterier i prosjekter?

Det er viktig å ha fokus på hva som skal til for å lykkes når du jobber med prosjektledelse. To begreper som ofte diskuteres er suksessfaktorer og suksesskriterier. Selv om disse begrepene kan virke like, representerer de to forskjellige aspekter av prosjektets suksess. I dette blogginnlegget skal vi utforske forskjellen mellom suksessfaktorer og suksesskriterier, og hvordan de begge spiller en avgjørende rolle i å sikre vellykkede prosjekter.