5 ting du kan gjøre for å sikre at høstens prosjekter går på skinner

Kompetanseutvikling

3 min. lesning

Sommer er for de fleste synonymt med avslapping og late dager. Om du klarer å kombinere dette med litt planlegging, kan du allerede nå sikre at høstens prosjekter får et så godt utgangspunkt som mulig.

Det er nemlig mange grep du kan ta som kan være med på å sikre at høstens prosjekter går på skinner. Her får du våre fem beste tips.

1. Test dine kunnskaper innen prosjektledelse

Vet du det som er å vite om prosjektledelse? Eller er du, som mange andre, litt rusten? Metier har laget en prosjektquiz, bestående av 10 spørsmål om prosjektledelse. Ta testen, og finn ut om du er godt nok rustet til høsten. Ikke fortvil om du synes det er vanskelig – da vi gikk gjennom funnene et par måneder etter at vi lanserte quizen, var fasiten at kun 27 personer (1,8 prosent) klarte å svare riktig på alle spørsmålene. Lykke til! 


Last ned gratis sjekkliste: Dette må du kunne om prosjektledelse.


2. Finn inspirerende mennesker og blogger du kan følge

Et kjapt søk på Google viser at det finnes et hav å velge blant, og taster du inn «project management blog», får du opp ikke mindre enn 1 560 000 000 treff. Er du usikker på hvor du skal starte? nTask har laget en liste med 10 blogger de synes har det beste prosjektledelsesstoffet. Og så anbefaler vi deg jo selvsagt å følge vår egen blogg – Prosjektbloggen.

Er du mer glad i å lytte til dine faglige oppdateringer, kan du lese om våre podcast-tips for prosjektledere her. 

3. Meld deg inn i prosjekt-grupper på LinkedIn

Ta en titt på vår liste over 9 LinkedIn-grupper enhver prosjektleder bør være medlem av, og finn de gruppene som passer deg best.

Metier sin egen gruppe, PRINCE2 User Group Norway har allerede 718 andre medlemmer og har som formål å fremme nytteverdi og praktisk anvendelse av PRINCE2.

4. Finn ut hvordan du kan bli enda bedre i prosjektledelse

Sjekk deg selv opp mot denne lista. Her har vi samlet noen egenskaper som går igjen hos prosjektleder-eliten, og som skiller de beste prosjektlederne fra resten – et godt utgangspunkt for å finne ut hva du bør jobbe mer med. Gode prosjektledere vokser som kjent ikke på trær, og mens noen inntar lederrollen helt naturlig, trenger andre litt lenger tid før de er blant de beste.

6. Meld deg opp til sertifisering til høsten

Siden vi begynte med prosjektopplæring på slutten av 90-tallet, har vi hatt en jevn vekst av deltakere på kurs, studier og sertifiseringer i prosjektledelse. Her finner du en oversikt over våre kurs og sertifiseringer – om du melder deg opp allerede nå, kan det ha mye å si for høstens prosjekter.

Det er ikke gjort på 1–2–3 å bli en god prosjektleder, men følger du noen av disse tipsene, har du et godt utgangspunkt for en god, ny start til høsten. God sommer!

New Call-to-action


Jon Arve er divisjonsleder for Academy & Project Systems i Metier. Han er utdannet siviløkonom med spesialisering i markedsføring og strategi. I jobben sin brenner han for å hjelpe virksomheter med å bygge kompetanse og ta i bruk riktige systemer for å lykkes med prosjekter og initiativer. På fritiden kobler han best av når han får bruke tid på Haugen gård i Femundsmarka eller når han får spille trommer i bandet sitt.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

En enkel guide til en effektiv kommunikasjonsplan for ditt prosjekt

En god kommunikasjonsplan sikrer at alle involverte i prosjektet er på samme side, og at informasjonen flyter sømløst gjennom hele prosjektorganisasjonen. Selv om det kan virke overveldende å lage en kommunikasjonsplan, er det faktisk ganske enkelt når du vet hvordan. Vi gir deg oppskriften her.

Veien til god prosjektkompetanse

Det er mye snakk om prosjekter - både i arbeidslivet, i privatlivet og i media. De fleste har derfor et forhold til ordet «prosjekt». Samtidig kan det å si at du jobber som prosjektleder oppfattes som diffust av mange. Alle jobber jo med «prosjekter», likevel er det ofte vanskelig å finne en tydelig definisjon på hva et prosjekt egentlig er. Prosjektledelse og styring av prosjekter er et eget fagområde. Det handler om hvordan vi bør organisere, planlegge, lede og styre unike oppgaver fram til suksess. Det er et fag som har vokst frem gjennom prøving og feiling, og består, som tradisjonell ledelse, av mange ulike, men overlappende rammeverk, metoder og retninger. I dette innlegget vil vi hjelpe deg på veien til å oppnå den fagkompetansen du trenger, for å levere godt i de små og store prosjektene du er involvert i, eller leder.

Hva er de største utfordringene med kostnadsestimering i prosjektledelse?

Kostnadsestimering er en kritisk del av prosjektledelse, men det er også et av de mest utfordrende aspektene. Nøyaktige kostnadsestimater er essensielle for å sikre at prosjekter holder seg innenfor budsjettet og leverer verdi til interessentene. I dette blogginnlegget presenterer vi noen av de største utfordringene med kostnadsestimering i prosjektledelse, og hvordan en Certified Estimating Professional-sertifisering (CEP) kan være et nyttig verktøy på veien mot mål.