Nye maler for ledelsesproduktene i PRINCE2

PRINCE2®

2 min. lesning

Vi har nettopp publisert nye maler for PRINCE2s ledelsesprodukter som er i tråd med siste versjon av PRINCE2 på www.prince2.no.

Malene er ment som et utgangspunkt for tilpasning, og skal tilpasses kravene og miljøet i hver virksomhet og hvert prosjekt. De kan være i andre formater og trenger ikke nødvendigvis være tekstdokumenter. Ledelsesproduktene kan for eksempel være presentasjoner, regneark, tavler eller informasjon lagret i et prosjektstyringssystem. De kan også deles opp i mindre deler eller slås sammen og forenkles.


Last ned oppdaterte maler for PRINCE2 ledelsesprodukter som er i tråd med siste  versjon av PRINCE2


Her er listen over nye ledelsesprodukter for PRINCE2

Baseline

Baseline er ledelsesprodukter som definerer aspekter ved prosjektet og som skal versjonskontrolleres gjennom prosjektets livssyklus.

  • Tilnærming til gevinststyring
  • Business case
  • Tilnærming til endringskontroll
  • Tilnærming til kommunikasjonsstyring
  • Plan (dekker prosjektplaner, faseplaner, avviksplaner, og teamplaner)
  • Produktbeskrivelse
  • Prosjektforslag
  • Prosjektinitieringsdokumentasjon (PID)
  • Prosjektproduktbeskrivelse
  • Kvalitetstilnærming
  • Tilnærming til usikkerhetsstyring
  • Arbeidspakke

Protokoller

Protokoller er levende ledelsesprodukter som inneholder oppdatert informasjon om prosjektets fremdrift.

  • Konfigurasjonsprotokoll
  • Daglig logg
  • Saksregister
  • Erfaringslogg
  • Kvalitetsregister
  • Usikkerhetsregister

Rapporter

Rapporter ledelsesprodukter som viser et øyeblikksbilde av statusen til ulike aspekter av prosjektet.

  • Sjekkpunktsrapport
  • Sluttrapport
  • Faseavslutningsrapport
  • Avviksrapport
  • Statusrapport
  • Saksrapport
  • Erfaringsrapport
  • Produktstatus

LES OGSÅ: Dette er de 10 viktigste PRINCE2-malene

Last ned oppdaterte PRINCE2 maler her


I Metier løser vi utfordringer som betyr noe, både for våre kunder og for samfunnet generelt. Vårt samfunnsoppdrag er å bidra til bærekraftig utvikling gjennom bedre prosjekter, virksomhetsutvikling og transformasjon. Målet vårt er å være det selskapet kundene kontakter når de skal planlegge og gjennomføre verdiskapende prosjekter, utviklings- og endringsinitiativ.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

Derfor er høsten den beste tiden for å ta en prosjektsertifisering

Høsten har for alvor meldt sin ankomst. Dagene blir kortere, luften friskere, og naturen viser seg fra sin mest fargerike side. For mange betyr dette en tid for refleksjon, ny energi og ikke minst – nye muligheter. Etter en travel sommer og en hektisk start på høsten, er oktober en perfekt måned for å sette seg nye mål og investere i egen kompetanseutvikling. Hva med å bruke høstens ro til å ta en prosjektsertifisering?

Hva er nytt i PRINCE2® 7?

PRINCE2 (Projects in Controlled Environments) er en av de mest anerkjente metodene for prosjektledelse. Nå har den kommet i en ny utgave. PRINCE2 7 er tilpasset dagens dynamiske prosjektmiljø, og inneholder flere viktige oppdateringer for å møte kravene i dagens prosjekthverdag. Vi går gjennom hva som er nytt i PRINCE2 7 hva som er endret fra PRINCE2 6 hvordan oppdateringen påvirker deg som jobber med prosjekter

Hva er egentlig PRINCE2®?

Har du vært borti et prosjekt, har du mest sannsynlig hørt om PRINCE2. Det er en av de mest brukte rammeverkene for prosjektstyring i verden. Den er strukturert, og benytter seg av erfaringen fra tusenvis av prosjekter og bidrag fra utallige prosjektsponsorer, -ledere, -team, akademikere, kursledere og konsulenter. I dette innlegget introduserer vi deg for hva PRINCE2 er, hva det egner seg til, og hvem det egner seg for.