Gründere blir ofte fortalt at et godt produkt er alt. Ja, produktet er viktig og man må forstå markedet. Men det som gjør start-ups vellykkede er folka. Dyktige team lager gode produkter og gode tjenester. Det er avgjørende å bygge et godt team, men det er samtidig ekstremt vanskelig.
I dette blogginnlegget ser vi på hvordan Elon Musk lyktes med å bygge teamet som gjorde Tesla til en suksess.
Hvis du som grunder først har skaffet deg investeringskapital og skal gå i gang med å bygge organisasjonen, hva gjør du? Investeringskapital er jo viktig, men er verdt langt mindre enn et velvalgt og godt strukturert team. En av de første oppgavene for en gründer er å lage en strategi for å finne teamet sitt.
Tesla så etter talenter i hele markedet
Tesla Motors er nyskapende på mange måter. Det kanskje mest slående er strategien deres for utarbeidelse av team. Ifølge Arnnon Geshuri (VP for HR hos Tesla Motors, tidligere HR-direktør hos Google) er det viktigste å være kreativ når du skal finne ressurser. Tesla så etter talenter i hele markedet og ikke nødvendigvis bare innenfor bilindustrien. På denne måten sikret de seg de beste talentene uavhengig av bransje.
Da Tesla laget sin produksjonsstrategi, var målet deres ikke å skaffe det beste utstyret for å bygge sine fabrikker, men å se etter robotingeniører som hadde kompetansen og forståelsen for presisjonsrobotikk som skal til for å drifte robotene i fabrikken. Tesla så på robotikk som en helhet. De ansatte noen av de fremste talentene innen bioteknologi, en industri der bygging av robotikk for presisjonsarbeid har stort fokus.
Under finner du tre enkle trinn for å lykkes som Tesla.
Trinn 1: Etabler bedrifts-DNA
Et godt bedrifts-DNA er viktig for å ansette de beste talentene. De beste folkene setter større krav til bedriften de ønsker å jobbe i. Det må være en klar strategi som de kjenner seg igjen i!
Når du bygger team, bygger du faktisk bedriftens DNA. Produktet ditt er kun så godt som folkene som utvikler det og teamet må fungere. Teamsammensetning og det skape gode menneskelig relasjoner er en katalysator for et godt produkt. Og selv om teammedlemmene våre ikke alltid vil være våre venner utenfor jobben, skaper et godt team et sterkt miljø som er nødvendig for å oppnå suksess.
Så det å finne talent er én ting, men å finne talenter som passer til merkevaren og oppdraget ditt er nødvendig for å lykkes som grunder.
Trinn 2: Start med merkevare og oppdrag
Oppdag merkevaren din. Definer din misjon, verdier og strategi. Hver organisasjon må gjøre dette, ikke bare startups. Men med startups er det enda viktigere fordi startfasen er langt mindre tilgivende for de minste aktørene. Teammedlemmer må forstå merkevaren – hvordan kundene oppfatter selskapet, dets produkter og/eller tjenester. De må forstå selskapets oppdrag: strategiene og hvordan man skal jobbe for å nå målene.
LES OGSÅ: Hvordan klarer Elon Musk å holde innovasjonstakten i Space X og Tesla?
Trinn 3: Forsterk budskapet
Du må trene laget ditt – hele tiden. Det er avgjørende å styrke selskapets verdier. De må forstå hvem selskapet er, hva målene er, og hvordan og hvorfor store beslutninger tas.
Når historien om et selskap blir fortalt, involverer den nesten alltid opprettelsen av teamet. Investorer leter like hardt etter kvalitet i bedrifts-DNA som de ser etter gode ideer. Å bygge et flott team tar tid og krever like mye presisjon som en Tesla-monteringsrobot. Start med å finne de beste kandidatene innenfor flere ulike sektorer, ikke bare industrien. Sørg for at hver ansettelse bidrar til ditt DNA. Hjelp dem deretter til å vokse og oversette bedriftens verdier mens du fortsetter å vokse virksomheten.