Gjør som Elon Musk og bli en suksessrik gründer

Samhandling og teamarbeid Virksomhetsstyring

4 min. lesning

Gründere blir ofte fortalt at et godt produkt er alt. Ja, produktet er viktig og man må forstå markedet. Men det som gjør start-ups vellykkede er folka. Dyktige team lager gode produkter og gode tjenester. Det er avgjørende å bygge et godt team, men det er samtidig ekstremt vanskelig.

I dette blogginnlegget ser vi på hvordan Elon Musk lyktes med å bygge teamet som gjorde Tesla til en suksess.

Hvis du som grunder først har skaffet deg investeringskapital og skal gå i gang med å bygge organisasjonen, hva gjør du? Investeringskapital er jo viktig, men er verdt langt mindre enn et velvalgt og godt strukturert team. En av de første oppgavene for en gründer er å lage en strategi for å finne teamet sitt.

Tesla så etter talenter i hele markedet

Tesla Motors er nyskapende på mange måter. Det kanskje mest slående er strategien deres for utarbeidelse av team. Ifølge Arnnon Geshuri (VP for HR hos Tesla Motors, tidligere HR-direktør hos Google) er det viktigste å være kreativ når du skal finne ressurser. Tesla så etter talenter i hele markedet og ikke nødvendigvis bare innenfor bilindustrien. På denne måten sikret de seg de beste talentene uavhengig av bransje.

Da Tesla laget sin produksjonsstrategi, var målet deres ikke å skaffe det beste utstyret for å bygge sine fabrikker, men å se etter robotingeniører som hadde kompetansen og forståelsen for presisjonsrobotikk som skal til for å drifte robotene i fabrikken. Tesla så på robotikk som en helhet. De ansatte noen av de fremste talentene innen bioteknologi, en industri der bygging av robotikk for presisjonsarbeid har stort fokus.

Under finner du tre enkle trinn for å lykkes som Tesla.


Hold deg oppdatert på hva som skjer i prosjektverden - abonner på  prosjektbloggen.

Trinn 1: Etabler bedrifts-DNA

Et godt bedrifts-DNA er viktig for å ansette de beste talentene. De beste folkene setter større krav til bedriften de ønsker å jobbe i. Det må være en klar strategi som de kjenner seg igjen i!

Når du bygger team, bygger du faktisk bedriftens DNA. Produktet ditt er kun så godt som folkene som utvikler det og teamet må fungere. Teamsammensetning og det skape gode menneskelig relasjoner er en katalysator for et godt produkt. Og selv om teammedlemmene våre ikke alltid vil være våre venner utenfor jobben, skaper et godt team et sterkt miljø som er nødvendig for å oppnå suksess.

Så det å finne talent er én ting, men å finne talenter som passer til merkevaren og oppdraget ditt er nødvendig for å lykkes som grunder.

Trinn 2: Start med merkevare og oppdrag

Oppdag merkevaren din. Definer din misjon, verdier og strategi. Hver organisasjon må gjøre dette, ikke bare startups. Men med startups er det enda viktigere fordi startfasen er langt mindre tilgivende for de minste aktørene. Teammedlemmer må forstå merkevaren – hvordan kundene oppfatter selskapet, dets produkter og/eller tjenester. De må forstå selskapets oppdrag: strategiene og hvordan man skal jobbe for å nå målene.

LES OGSÅ: Hvordan klarer Elon Musk å holde innovasjonstakten i Space X og Tesla?

Trinn 3: Forsterk budskapet

Du må trene laget ditt – hele tiden. Det er avgjørende å styrke selskapets verdier. De må forstå hvem selskapet er, hva målene er, og hvordan og hvorfor store beslutninger tas.

Når historien om et selskap blir fortalt, involverer den nesten alltid opprettelsen av teamet. Investorer leter like hardt etter kvalitet i bedrifts-DNA som de ser etter gode ideer. Å bygge et flott team tar tid og krever like mye presisjon som en Tesla-monteringsrobot. Start med å finne de beste kandidatene innenfor flere ulike sektorer, ikke bare industrien. Sørg for at hver ansettelse bidrar til ditt DNA. Hjelp dem deretter til å vokse og oversette bedriftens verdier mens du fortsetter å vokse virksomheten.

LES OGSÅ: Suksessfulle team – hva kan vi lære av Google.

Abonner på prosjektbloggen


I Metier løser vi utfordringer som betyr noe, både for våre kunder og for samfunnet generelt. Vårt samfunnsoppdrag er å bidra til bærekraftig utvikling gjennom bedre prosjekter, virksomhetsutvikling og transformasjon. Målet vårt er å være det selskapet kundene kontakter når de skal planlegge og gjennomføre verdiskapende prosjekter, utviklings- og endringsinitiativ.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

Hva kan du gjøre for å ta bedre beslutninger?

Det finnes mange eksempler på mindre bra beslutningstaking der ute – i prosjekter og ellers. Hva kommer det av at vi noen ganger tar dårlige beslutninger, selv om vi har faktagrunnlaget som tilsier at vi skal «vite bedre»? Og hva kan vi gjøre for å unngå det? Det tar vi for oss i dette blogginnlegget.

Hva er forskjellen mellom Jungiansks Type Index og Big Five?

Med utallige personlighetstester tilgjengelig, hvordan vet vi hvilken som gir oss de mest innsiktsfulle svarene? To av de mest anerkjente metodene, Big Five, også kjent som femfaktormodellen, og Jungiansk Type Index (JTI), tilbyr verdifull innsikt for å forstå, ikke bare hvem vi er, men også hvordan vi best kan samhandle med andre. I dette blogginnlegget ser vi på hva som er særegent for hver av dem, hva som skiller de fra hverandre og til hvilket bruk de er mest egnet.

Hvordan skape trygge prosjektledere og team som lykkes?

Hvordan sikrer man høyt presterende team som er gode til å kommunisere med omgivelsene? Er det avhengig av kunnskap og erfaring hos de enkelte teammedlemmene eller prosjektlederen? Eller er det et spørsmål om hvordan teamene er satt sammen? I prosjektsammenheng er velfungerende team en forutsetning for verdiskaping. Suksessfulle team preges av høy ytelse, god kommunikasjon og en solid forståelse av felles mål. Men hva er det som virkelig skiller høyt presterende team fra de som ikke leverer til forventningene? Svaret ligger ofte i det vi kaller «power skills» – en samling av mellommenneskelige ferdigheter som går på hvordan man motiverer, kommuniserer og leder.