Forventninger knyttet til arbeidsomfang i et kunde- og leverandørprosjekt

Organisering og roller

2 min. lesning

Hva må til for å komme i havn med prosjektet? Svaret på dette avhenger av om du spør kunden eller leverandøren.

En kunde og en leverandør vil så godt som alltid ha ulike forventninger når det gjelder arbeidsomfang i et prosjekt.

 

Forskjeller i kostnad og pris

Dette gjelder kostnad, tidsbruk etc. Kunden har som regel et «større» syn på omfanget enn det leverandøren har, tross lik beskrivelse. Kunden vil ha høyest mulig kvalitet til lavest mulig pris, levert innenfor tidsrammen. Leverandøren, på sin side, vil levere kvalitet med lav kostnad, til en høyest mulig pris innen tidsrammene.

Utnytt gråsonene

Kunden og leverandøren har ulik adferd, fordi kunden forventer mer enn det leverandøren vil gi. Da oppstår det en gråsone som må håndteres. For å tjene penger er leverandøren avhengig av å gjøre om gråsonen til muligheter – endringer som kunden betaler for. Om usikkerheten får stå urørt, som en trussel, er dette å se som et avvik i prosjektet. I verste fall vil leverandøren bli nødt til å utføre merarbeid uten å få betalt for det.

Hos Metier OEC har vi prosjektlederkurs som fokuserer på å gi deg som prosjektleder de beste forutsetningene for å lykkes. Ta en titt på kurssiden vår for full oversikt.

New Call-to-action


I Metier løser vi utfordringer som betyr noe, både for våre kunder og for samfunnet generelt. Vårt samfunnsoppdrag er å bidra til bærekraftig utvikling gjennom bedre prosjekter, virksomhetsutvikling og transformasjon. Målet vårt er å være det selskapet kundene kontakter når de skal planlegge og gjennomføre verdiskapende prosjekter, utviklings- og endringsinitiativ.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

Hva er forskjellen på en styringsgruppe og en referansegruppe?

Det er ikke alltid lett å holde oversikt over de ulike rollene i et prosjekt. Samtidig er det viktig å forstå og respektere de forskjellige mandatene og ansvarsområdene for å sikre god og effektiv prosjekteierstyring. To grupper som det er enkelt å forveksle, men som har vidt forskjellige ansvarsområder er styringsgruppe og referansegruppe. I dette innlegget går vi gjennom forskjellen på de to.

Slik blir du trygg som prosjektleder

Mange av oss får tittelen "prosjektleder" i en eller annen sammenheng gjennom arbeidslivet. Ofte er det uten at vi har noen form for formell utdannelse i faget, og det finnes nok tusenvis av "ufaglærte" prosjektledere i Norge som har ansvar for å nå krevende mål til estimert tid og kostnad. Er du prosjektleder har du et stort ansvar, og du må hele tiden ta viktige beslutninger. Her gir vi deg 6 tips som kan være nyttige å huske på for at prosjektet skal bli så vellykket som mulig.

3 måter å organisere prosjekter på

En prosjektorganisasjon kan i hovedsak organiseres på tre forskjellige måter, etter hva som er mest hensiktsmessig. Her gir vi deg et overblikk over disse måtene å organisere prosjektorganisasjoner på, samt fordeler og ulemper ved hver og en av de.