Slik tilpasser du PRINCE2s prosesser til smidige prosjekter [video]

Smidige/agile metoder

1 min. lesning

PRINCE2 består av 7 prosesser som skal gjennomføres en eller flere ganger i løpet av prosjektet. I dette blogginnlegget ser vi nærmere på bruk av PRINCE2s prosesser i smidige prosjekter.

Dette er prosessene i PRINCE2

Dette er de 7 prosessene man bruker i PRINCE2-prosjekter.

  • Oppstart av prosjekt
  • Eierstyring av prosjekt
  • Initiere prosjekt
  • Kontrollere i fase
  • Styre produktleveranser
  • Lede faseovergang
  • Avslutte prosjekt

LES MER OMProsessene i PRINCE2 og hva de innebærer

Tilpasning av PRINCE2s prosesser til smidige prosjekter

Et prinsipp i PRINCE2 er at rammeverket må tilpasses det enkelte prosjekt. Dette gjelder også prosessene. I denne videoen forklarer Jonas Högstrand, lead PRINCE2 trainer og smidigekspert i Metier Danmark, hvordan du bør tenke når du tilpasser PRINCE2s prosesser til smidige prosjekter.

Vil du lære mer om smidig prosjektledelse? Få vår gratis e-bok om PRINCE2 Agile eller les om e-læringskurs i PRINCE2 Agile her.

Les mer om PRINCE2 Agile


Henning er direktør i Metier OEC og har i mange år arbeidet med forbedring og kompetanseutvikling hos virksomheter der prosjekt er viktig, med fokus på bl.a. kompetanseutvikling som suksessfaktor. Henning er utdannet ingeniør fra Universitetet i Sør-Trøndelag, er sertifisert innen PRINCE2®, MSP®, MoP® og MoV® og brenner for prosjekt som arbeids- og organisasjonsform. Utenfor jobb kan du møte han på sykkel langs landeveien eller med hund til skogs.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

Project Management eller Product Management?

I dette blogginnlegget deler vi noen refleksjoner om prosjektledelse og produktledelse - og  gir noen nyttige innspill på hva som kreves for å lykkes med smidige styringsmodeller.

Hvordan organiserer du en daglig stand-up?

Etter oppfordring fra helsemyndighetene er det mange som nå jobber hjemmefra. Å jobbe hel-digitalt kan by på noen ufordringer. Da er det viktig å tilrettelegge for at dette kan foregå på en best mulig måte og hente inspirasjon fra andre virksomheter og smidige metoder som for eksempel AgileSHIFT.

Slik jobber du iterativt i henhold til AgileSHIFT®

AgileSHIFT er et rammeverk som gjør organisasjoner og mennesker i stand til å tilpasse seg endringer raskere ved å innføre et smidig tankesett. I dette ligger en evne til å forstå at verden endrer seg, og at virksomheter og mennesker må være forberedt på å omfavne endringer. De må være åpne for å innføre nye metoder og tankesett knyttet til hvordan man jobber.