Slik lager du gode presentasjoner

Kompetanseutvikling

5 min. lesning

Å gi en vellykket presentasjon kan være en kunst i seg selv. Det å kunne skape engasjerende og minneverdige budskap ved hjelp av en presentasjon, er en verdifull ferdighet i livet. Men hva er hemmeligheten bak de beste presentasjonene? Hva er det som gjør at enkelte presentasjoner engasjerer mer enn andre, og hvordan kan du emulere de beste foredragsholderne?

I dette blogginnlegget skal vi utforske noen nøkkelfaktorer som kan hjelpe deg med å ta presentasjonene dine til et helt nytt nivå.

Hva er budskapet og hva skal du oppnå?

Før du begynner å lage en presentasjon, er det viktig å klargjøre hva budskapet ditt er. Hva ønsker du å formidle til publikum, og hva skal de sitte igjen med når du er ferdig?

Vær tydelig og konkret med ditt hovedbudskap, og bygg deretter presentasjonen rundt det. Dette vil hjelpe deg med å opprettholde fokus og gi en mer overbevisende fremstilling.

En god huskeregel her er at du skal si én ting om gangen; et hovedbudskap du holder på gjennom hele presentasjonen.

Husk på å tilpasse det du sier etter hvem tilhørerne dine er, hva du tror de kan fra før om temaet du skal snakke om og hva de vil ha mest utbytte av å høre om. De fleste er opptatt av sine egne «pains and gains», så om du vet hva disse er vil det være smart å spille på.

Les også: Hvorfor bruke klarspråk i prosjekter?

Få på plass en god struktur

En god presentasjon bør ha en klar struktur og disposisjon. De fleste kan dele inn innholdet sitt i introduksjon, hoveddel og oppsummering. Men hvordan gjør du det mest effektivt?

Start med en engasjerende innledning for å fange oppmerksomheten til publikum. Her setter du tonen for det du skal snakke om. Et vanlig grep er å inkludere et «excutive summary», eller en konklusjon allerede med en gang.

For å strukturere hoveddelene dine; få alt du ønsker med ned i stikkord og lek med hvordan bitene kan passe sammen. Deretter kan du organisere hoveddelen av presentasjonen din i logiske seksjoner, hver med sitt eget tema eller poeng.

Avslutt med en oppsummering. En godt planlagt struktur vil gjøre presentasjonen mer sammenhengende og enklere å følge med på.

Er du viderekommen og det passer for formålet og målgruppen, kan du eksperimentere med alternative strukturer. Eksempelvis kan du bruke «retrospektiv teknikk» der du begynner med slutten, og deretter forklarer hva som førte til at man havnet der. 


Hold deg oppdatert på hva som skjer i prosjektverden - abonner på  prosjektbloggen.


Gode bilder og figurer er halve jobben

En av de mest effektive måtene å forsterke dine poeng på er ved bruk av visuelle hjelpemidler som bilder, diagrammer, figurer eller grafer. Mennesker er visuelle dyr. Ifølge det som heter “Picture superiority effect” gjør bilder som understøtter budskapet ditt at en tilhører går fra å huske 10% til 65% av budskapet ditt etter 3 dager. 

Men; vær nøye i valget av visuelt innhold. Det skal være relevant for budskapet ditt, og støtte opp under det du sier. Et bilde som ikke har noen funksjon utover å være visuelt pent, har ikke noe i presentasjonen å gjøre (selv om det innimellom kan ha egenverdi å ha variasjon/oppbrudd av mye tekst). Visuelle hjelpemidler skal også være en støtte, ikke en erstatning, for det du formidler muntlig. Hold dem enkle og lettfattelige for å unngå distraherende elementer.

Husk også at du og din PowerPoint er en ambassadør for din organisasjon. Jobb innenfor din organisasjons brand for å være en så god ambassadør som mulig. 

Engasjer og involver publikum

En god presentasjon involverer publikum aktivt. Skap en interaktiv opplevelse ved å stille spørsmål, oppfordre til diskusjon eller bruke korte øvelser som illustrerer dine poeng. Dette vil holde publikum engasjert og hjelpe dem med å huske informasjonen bedre. Det finnes en rekke verktøy for å lage små quizzer, ordskyer eller å stemme på ulike alternativer.

Du kan for eksempel bruke den populære norskutviklede tjenesten Kahoot.

Ikke bruk for mye tid på å lage slides

Har du noen gang brukt så mye tid på å lage pene slides at du har glemt å øve? Jeg og. 
De beste øver, og det er en positiv sammenheng mellom hvor mange ganger du øver og hvor god du blir. Gjør deg kjent med innholdet og strukturen, og forsikre deg om at timingen er riktig. Øv deg også på å snakke klart og tydelig, samt å være bevisst på kroppsspråket ditt. I tillegg kan du be om tilbakemelding fra kolleger eller venner.

I en travel hverdag er det vanskelig å få tid til å øve. Da gjelder det å benytte «dødtid», hvor du enten gjør enkle oppgaver, eller når du forflytter deg fra et sted til et annet. For eksempel kan du visualisere presentasjonen din mens du pusser tennene, setter på klesvasken, sitter på bussen eller i bilkø.

Og om du står i tidsnøden husk på dette; Øving gjør deg mindre nervøs. Øving er også hele nøkkelen til å lykkes med et annet godt tips, nemlig det å se på publikum, ikke på presentasjonen din.

Vær deg selv

Du kan prøve å være som Petter Stordalen eller tidligere president Barack Obama når du presenterer, men aller best blir det om du er deg selv. Hva er din stil? Liker du å ha med deg avisartikler, tegneserier, humor, grafer eller analyser? Liker du kulepunkter eller hele setninger? Er du trygg og troverdig med rolig tempo, eller spruter du av energi?

Vær oppmerksom på din egen kroppsspråk og stemmebruk. Dette også spiller en viktig rolle i å engasjere publikum.

Lykke til med presentasjonen din!

 

Abonner på prosjektbloggen


Charlotte er Marketing Director i Metier. Hun sørger for at verden får vite om de spennende prosjektene som gjennomføres, og verdiene som skapes i organisasjonen. Hun er siviløkonom med master i strategi og ledelse, og har siden studietiden jobbet med event og markedsføring. Trives best i urbane strøk med en stor kopp kaffe, helst i godt selskap.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

En enkel guide til en effektiv kommunikasjonsplan for ditt prosjekt

En god kommunikasjonsplan sikrer at alle involverte i prosjektet er på samme side, og at informasjonen flyter sømløst gjennom hele prosjektorganisasjonen. Selv om det kan virke overveldende å lage en kommunikasjonsplan, er det faktisk ganske enkelt når du vet hvordan. Vi gir deg oppskriften her.

Veien til god prosjektkompetanse

Det er mye snakk om prosjekter - både i arbeidslivet, i privatlivet og i media. De fleste har derfor et forhold til ordet «prosjekt». Samtidig kan det å si at du jobber som prosjektleder oppfattes som diffust av mange. Alle jobber jo med «prosjekter», likevel er det ofte vanskelig å finne en tydelig definisjon på hva et prosjekt egentlig er. Prosjektledelse og styring av prosjekter er et eget fagområde. Det handler om hvordan vi bør organisere, planlegge, lede og styre unike oppgaver fram til suksess. Det er et fag som har vokst frem gjennom prøving og feiling, og består, som tradisjonell ledelse, av mange ulike, men overlappende rammeverk, metoder og retninger. I dette innlegget vil vi hjelpe deg på veien til å oppnå den fagkompetansen du trenger, for å levere godt i de små og store prosjektene du er involvert i, eller leder.

Hva er de største utfordringene med kostnadsestimering i prosjektledelse?

Kostnadsestimering er en kritisk del av prosjektledelse, men det er også et av de mest utfordrende aspektene. Nøyaktige kostnadsestimater er essensielle for å sikre at prosjekter holder seg innenfor budsjettet og leverer verdi til interessentene. I dette blogginnlegget presenterer vi noen av de største utfordringene med kostnadsestimering i prosjektledelse, og hvordan en Certified Estimating Professional-sertifisering (CEP) kan være et nyttig verktøy på veien mot mål.