Hvordan drive kompetanseheving fra hjemmekontoret?

Kompetanseutvikling

6 min. lesning

For få uker siden ble manges arbeidsdag snudd på hodet, og vi har måttet tilpasse oss en mer digital hverdag enn tidligere. Heldigvis er det gode eksempler på bedrifter som er tilpasningsdyktige og iverksetter nye, digitale løsninger. En av dem er Skanska.

GNIST prosjekt er en del av Skanskas program for intern kompetanseheving. 25 medarbeiderne skulle gjennomføre modul to av åtte i programmet allerede uken etter regjeringens første Korona-tiltak, og stod i fare for å gå glipp av samlingen. I stedet tenkte Skanska og samarbeidspartner Metier nytt, og inviterte til virtuell samling.

Bedre spørsmål enn i klasserommet

Fra hjemmekontoret i Stavanger deltok prosjektleder Sandra Rommertveit på samlingen. Hun synes det ble en positiv opplevelse.

– Foreleser var godt forberedt og ledet samlingen på en svært bra måte. Alle slo av mikrofonene sine, og vi brukte chat til å stille spørsmål. Du mister selvsagt litt når du ikke er samlet fysisk, men samtidig blir det mindre avbrudd og når noen først stiller et skriftlig spørsmål, blir spørsmålene gjerne bedre, forteller Rommetveit.

Ingen tekniske utfordringer

Gruppearbeid er en viktig del av GNIST Prosjekt, noe deltakerne var spente på før gjennomføringen. De 25 medarbeiderne ble delt i grupper og fikk en gruppeleder som tok ekstra ansvar. En av disse var Pål Trollsås fra Sandefjord, som synes gruppearbeidet fungerte godt i Teams. Teams en del av den skybaserte løsningen Office 365.


Kompetansebygging hjemmefra? Se vårt nettbaserte kurstilbud her.


– Jeg brukte pausene til litt ekstra forberedelser, slik at møtene ble så smidige som mulig for gruppen. Det var en takknemlig jobb å være gruppeleder, for alle var godt forberedt og møtte presis. Siden alle også var godt kjent med Teams, møtte vi heller ikke på noen tekniske utfordringer, sier Trollsås.

Besvarelsene som kom ut av gruppearbeidet var av høyere kvalitet enn vanlig, som Metier tror kan komme av at det var lagt opp til ekstra forberedelsestid.

Ikke kun i krisetider

I og med at kursopplegget fungerte så bra som det gjorde, tror Trollsås at flere av GNIST-modulene bør kunne gjennomføres nettbasert i fremtiden.

– Nå var dette en kriseløsning, men det fungerte veldig bra. Disse kursene gir viktig læring, men de fører også til mye reising og overnatting borte fra familien, noe som er en kostnad både for den enkelte og for selskapet. Jeg ser for meg at flere kurs kan gjennomføres på lik linje fremover, også når vi kommer ut av krisen og inn i en mer normal hverdag.

Også Rommetveit har tro på at flere GNIST-moduler kan gjennomføres uten fysisk oppmøte i fremtiden, men trekker frem at det selvsagt er avhengig av hvilket tema modulen har.

– Litt av grunnen til at det fungerte så bra denne gangen, var at både pensum og det foreleser gikk gjennom hang så godt sammen. I tillegg er fremdriftsplanlegging og prosjektstruktur sentralt i denne samlingen, og det er også noe de fleste av oss jobber mye med ute i prosjektene.

Digital transformasjon gir nye muligheter

Linda Kayser er HR-direktør i Skanska Norge. Hun er strålende fornøyd med at Metier OEC på så kort frist klarte å lage et alternativt opplegg, noe som gjorde at de slapp å avlyse.

– Vi skal arrangere en rekke kurs i tiden fremover, og selv om noen kurs, som for eksempel forhandlingsteknikk og kommunikasjon åpenbart må utsettes, vil vi prøve å legge til rette for digital kursing så lenge krisesituasjonen vedvarer. Erfaringen vil vi selvsagt ta med oss inn i arbeidet med å utvikle måten vi driver kompetanseutvikling på fremover, sier Kayser, som trekker frem viktigheten av at selskapet har gjennomgått en digital transformasjon de siste årene.

– Korona-pandemien har virkelig vist oss hvor viktig og riktig vår satsning på digital samhandling har vært. Det at vi klarer å kjøre kurs på denne måten er et bevis for at vi har lykkes med å implementere gode verktøy, som både bedrer samhandlingen og forenkler hverdagen vår, forteller hun.

Metier har allerede gjort en rekke grep for å sikre at kundene fortsatt skal ha et godt kurstilbud.

– Inntil videre gjennomføres blant annet alle klasseromsbaserte kurs virtuelt, noe som lar deltakeren sitte hjemme eller på kontoret og delta via sin egen datamaskin. I tillegg endres alle eksamener som baserer seg på oppmøte, til hjemmeeksamener. Vi laget en oversikt over kurs og sertifiseringer i prosjektledelse som egner seg godt å ta fra hjemmekontor, avslutter Wålberg. Denne kan du se under. 

Fakta om GNIST:

  • GNIST er Skanskas satsing på kompetansebygging innen prosjekteierstyring, prosjektledelse, prosjekteringsledelse og produksjonsledelse, og gjennomføres i samarbeid med Metier.
  • Over 1 700 ansatte i Skanska Norge har til nå fullført utdanningsprogrammet GNIST.
  • GNIST er delt inn i fire forskjellige studieretninger med ulikt antall moduler: GNIST Prosjekt; GNIST Prosjekteierstyring; GNIST Bas/Formann og GNIST Støtte og Spesialistfunksjoner.
  • Undervisningen skjer i form av nettstudier i kombinasjon av fysiske samlinger.

Kompetansebygging hjemmefra? Se vårt kurstilbud her.


Charlotte er Marketing Director i Metier. Hun sørger for at verden får vite om de spennende prosjektene som gjennomføres, og verdiene som skapes i organisasjonen. Hun er siviløkonom med master i strategi og ledelse, og har siden studietiden jobbet med event og markedsføring. Trives best i urbane strøk med en stor kopp kaffe, helst i godt selskap.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

Hvordan bygger vi tilbakemeldingskultur?

Kan du gi og ta kritikk? Kunsten å gi både positive og korrigerende tilbakemeldinger er en undervurdert, men kritisk ferdighet. Undersøkelser viser at 72% av ansatte mener de ville prestere bedre hvis de fikk konstruktive tilbakemeldinger fra sine ledere, men overraskende nok viser det seg at svært få ledere faktisk føler seg komfortable med å gi denne typen tilbakemelding. I dette blogginnlegget ser vi nærmere på hvordan du kan mestre kunsten å gi effektive tilbakemeldinger for å bygge en sterkere, tryggere, mer engasjert, tillitsbasert og produktiv arbeidskultur.

Hvorfor bruke klarspråk i prosjekter?

Har du opplevd misforståelser i prosjekter knyttet til uklar kommunikasjon? I prosjektfaget er nettopp god kommunikasjon en viktig suksessfaktor. Det å skrive (og snakke) på en måte som alle involverte i prosjektet forstår, er viktig. Da unngår vi misforståelser, ekstra runder med oppklaring, og i verste fall feil i prosjektene. I dette innlegget viser vi deg hvordan du kan oppnå god og effektiv kommunikasjon i dine prosjekter ved hjelp av prinsipper for klarspråk.

De 10 mest leste innleggene høsten 2023

Dette halvåret har 65 000 lesere vært innom Prosjektbloggen. Så hva er det folk har vært interessert i å lese om? Vi har gått gjennom tallene for året og samlet sammen de 10 mest leste innleggene dette halvåret. De to temaene som helt klart har seilet opp denne høsten er kompetanseheving knyttet til prosjekter, -ledelse, -eierskap, og det grønne skiftet. God lesning og godt nytt år!