Forsvarsmateriell lykkes med kompetanseutvikling hjemmefra

Kompetanseutvikling

4 min. lesning

Korona-pandemien gjør at bedrifter verden over har fått en helt ny arbeidshverdag på ubestemt tid. De fleste har nå vent seg til situasjonen og flere bedrifter har med noen tilpasninger klart å holde aktiviteten oppe på kompetanseutvikling.

Petter Eik Andresen-2Da Forsvarsmateriell (FMA) nylig skulle gjennomføre en samling i utdanningsløpet for prosjektledere, kom Korona-pandemien i veien – som for så mange andre. Men i stedet for å forskyve hele opplegget til høsten, ble det løst ved at deltakerne møttes digitalt.

- I likhet med viruset, var ikke dette planlagt. Vi tok det rett og slett litt på sparket, det å gå for en digital samlingsform.

Det sier Petter Eik-Andresen, fagansvarlig for prosjektledelse i FMA.

Gevinst trumfer omstilling

Forsvaret har allerede en eksisterende avtale med Metier OEC om leveranse av et helhetlig PRINSIX utdanningsprogram. Programmet, som er et målrettet utdannings- og sertifiseringsløp innen faget prosjektledelse, gjennomføres i utgangspunktet med forberedelser før samling – som regel en kombinasjon av e-læringskurs eller individuell oppgaveløsing, egenstudier, skriftlige innleveringer og felles kurssamlinger. Til vanlig leder dette løpet opp til fysiske samlinger, men nå var tiden inne for å tenke nytt.


Kompetansebygging hjemmefra? Se vårt nettbaserte kurstilbud her.


I og med at de i underkant av 20 deltakerne allerede hadde satt av tid, bestemte Eik-Andersen og Metier OEC seg for å prøve å gjennomføre – til tross for at datoen som var satt bare var dager etter at regjeringen innførte de strenge Korona-tiltakene.

– I tillegg var dette første dag av første samling, og ingen av deltakerne hadde møtt hverandre før. Likevel gikk det helt strålende, og i ettertid ser vi at gevinsten overskrider trøbbelet deltakerne, som var spredt utover hele landet, eventuelt måtte ha med å omstille seg. Ved å løse samlingen digitalt, sparer vi reisekostnader, noe som er positivt både rent arbeidsmessig og for klimaet, forteller Eik-Andresen.

Tror på økt digitalisering

Han peker på flere suksessfaktorer, som sammen gjorde at opplegget fungerte så bra som det gjorde:

– Det er jo ikke bare å sette i gang. For at vi skulle lykkes, var vi avhengige av stødig og trygg ledelse, teknikk som fungerte og at det finnes en plan b. Alt dette fikk vi hos Metier OEC. Læreren kunne faget, var god til å formidle og trygg på det tekniske, og hadde en backup-plan i form av oppgaver deltakerne kunne gjøre. Om noe av dette ikke er på plass, er det fort gjort at deltakerne gir opp og faller av, men når jeg ser deltakernes oppgavebesvarelser, er jeg svært fornøyd med opplegget.

Så fornøyd er Eik-Andresen, at han ikke ser bort fra at store deler av utdanningsprogrammet gjennomføres digitalt også etter Korona-pandemien.

– Hele kursportalen vår ligger hos Metier OEC, og akkurat dette kurset består i utgangspunktet av tre samlinger à to dager. Erfaringene vi gjorde oss nå, gjør at jeg har troen på at vi med øving kan redusere dette fra seks til to dager med fysisk oppmøte. E-læring er noe vi i Forsvarssektoren har brukt i snart 20 år, men vi kommer helt klart til å omstrukturere slik at vi i fremtiden også digitaliserer klasserommet, i tillegg til at mye kan streames, sier han.

Kompetansebygging viktigere enn noen gang

Metier OEC har allerede gjort en rekke grep for å sikre at kunder fortsatt skal ha et godt kurstilbud. Inntil videre gjennomføres blant annet alle klasseromsbaserte kurs virtuelt, noe som lar deltakerne sitte hjemme eller på kontoret og delta via sin egen datamaskin. I tillegg endres eksamener som baserer seg på oppmøte, til hjemmeeksamener.

Jon Arve Wålberg– Vi jobber kontinuerlig med å finne gode digitale løsninger for kurs vi kan tilby på nett i stedet for i klasserommet. I tillegg har vi allerede mange nettbaserte kurs og sertifiseringer som passer utmerket å gjennomføre fra hjemmekontoret. Det er nå viktigere enn noen gang å fokusere på kompetanseheving, og det ser vi at flere og flere prioriterer i denne perioden.

Det sier Jon Arve Wålberg, Director of Online Business Development i Metier OEC AS, som får støtte fra Account Manager Mariann Lohne Øy:

– Dette er jo en spesiell situasjon for oss alle, og for mange er den kritisk. Samtidig tvinger Korona-krisen frem en endring, som fungerer for de mange som er løsningsorienterte. For oss i Metier OEC er det viktig at vi klarer å tilpasse oss, slik at de av våre kunder som ønsker å prøve en annen, digital løsning, kan gjøre det – også i kjølvannet av dette som nå påvirker oss alle, avslutter hun.

Kompetansebygging hjemmefra? Se vårt kurstilbud her.


Christine jobber som Product Marketing og Growth Manager i Metier og har tidligere jobbet som journalist i USA. Hun er ansvarlig for at vi produserer nyttig informasjon og fagstoff relatert til prosjektledelse, smidig og digitalisering. Christine har studert media og kommunikasjon på University of South Florida, er sertifisert i PRINCE2 Foundation og ScrumMaster og har en diplomgrad i prosjektledelse fra SKEMA Business School.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

AI for prosjektledere – en nybegynners perspektiv

Jeg tilhører generasjon X. Vi skal visstnok være selvstendige, pragmatiske og skeptiske. Teknologi er noe vi måtte lære oss, og var ikke en integrert del av oppveksten som den har vært for generasjonene etter. Et emne jeg leser om omtrent daglig er den raske utviklingen av AI løsninger og hvordan de kommer til å påvirke våre liv, både jobb og privat. Det er imidlertid ikke til å stikke under en stol at yngre generasjoner som har vokst opp med teknologi som en naturlig del av hverdagen, behersker dette intuitivt og med en imponerende selvsikkerhet. De er digitalt innfødte, vant til å navigere sømløst mellom forskjellige teknologiplattformer og verktøy. For dem er AI og avanserte digitale løsninger bare en forlengelse av deres naturlige teknologiske dyktighet. Teknologiutviklingen setter alle generasjoner på prøve – ikke minst når det gjelder hvem som faktisk er best til å dra nytte av AI.

En enkel guide til en effektiv kommunikasjonsplan for ditt prosjekt

En god kommunikasjonsplan sikrer at alle involverte i prosjektet er på samme side, og at informasjonen flyter sømløst gjennom hele prosjektorganisasjonen. Selv om det kan virke overveldende å lage en kommunikasjonsplan, er det faktisk ganske enkelt når du vet hvordan. Vi gir deg oppskriften her.

Veien til god prosjektkompetanse

Det er mye snakk om prosjekter - både i arbeidslivet, i privatlivet og i media. De fleste har derfor et forhold til ordet «prosjekt». Samtidig kan det å si at du jobber som prosjektleder oppfattes som diffust av mange. Alle jobber jo med «prosjekter», likevel er det ofte vanskelig å finne en tydelig definisjon på hva et prosjekt egentlig er. Prosjektledelse og styring av prosjekter er et eget fagområde. Det handler om hvordan vi bør organisere, planlegge, lede og styre unike oppgaver fram til suksess. Det er et fag som har vokst frem gjennom prøving og feiling, og består, som tradisjonell ledelse, av mange ulike, men overlappende rammeverk, metoder og retninger. I dette innlegget vil vi hjelpe deg på veien til å oppnå den fagkompetansen du trenger, for å levere godt i de små og store prosjektene du er involvert i, eller leder.