Jeg tilhører generasjon X. Vi skal visstnok være selvstendige, pragmatiske og skeptiske. Teknologi er noe vi måtte lære oss, og var ikke en integrert del av oppveksten som den har vært for generasjonene etter.
Et emne jeg leser om omtrent daglig er den raske utviklingen av AI løsninger og hvordan de kommer til å påvirke våre liv, både jobb og privat.
Det er imidlertid ikke til å stikke under en stol at yngre generasjoner som har vokst opp med teknologi som en naturlig del av hverdagen, behersker dette intuitivt og med en imponerende selvsikkerhet.
De er digitalt innfødte, vant til å navigere sømløst mellom forskjellige teknologiplattformer og verktøy. For dem er AI og avanserte digitale løsninger bare en forlengelse av deres naturlige teknologiske dyktighet.
Teknologiutviklingen setter alle generasjoner på prøve – ikke minst når det gjelder hvem som faktisk er best til å dra nytte av AI.
Fra Palm Pilot til ChatGPT
Da jeg begynte på NTH i 1994, tok en Intel 486DX2 med 66 MHz, 8 MB RAM og 320 MB harddisk en stor jafs av studielånet. Etter få år hadde den ikke plass til hele diplomoppgaven engang.
Rundt år 2000 begynte jeg i arbeidslivet, og Palm Pilot var en liten revolusjon på kontoret: Vi kunne skrive på vår personlig digitale assistent (PDA) hvor som helst og overføre data via en «dokkingstasjon» når vi kom tilbake. For en revolusjon.
For unge prosjektledere er verktøy som Palm Pilot og 486-maskiner noe de kanskje aldri har hørt om. Samtidig ser jeg at den lange reisen fra «primitiv» digital teknologi til dagens AI-løsninger også gir noen fortrinn.
Les også: 5 måter AI kan effektivisere prosjektstyringen på
Min nye digitale kollega
Ifølge nasjonal digitaliseringsstrategi skal Norge være verdens mest digitaliserte land innen 2030.
Men hvordan komme på verdiskapende og innovative løsninger med AI om man selv har begrensninger i egen fantasi? Hva kan jeg egentlig bruke AI til?
Skal man ha et nasjonalt kompetanseløft for bruk av kunstig intelligens, må man passe på å ikke starte kompetanseløftet for langt oppe på stigen.. Det er lett å løpe fra oss som først må forstå AI’ens ABC.
Vi må forstå de forskjellige typene AI-modeller. Vi må lære at det ikke er det samme om man legger igjen digitale spor i åpne verktøy eller i et kontrollert område. Ikke minst er det etiske og moralske dilemmaer vi fortsatt ikke har klare svar på.
Som prosjektleder bruker jeg mye tid på å skaffe oversikt, lese dokumenter, hente informasjon fra ulike kilder, og prøver etter beste evne å omsette dette til gode råd og leveranser. Kunne AI hjelpe meg med dette da?
Jeg dro til klasserommet hos Metier for å finne svar og henge med i tiden.
«Introduksjonskurs til AI» kunne ikke være mer passende tittel for undertegnede, og var mitt første trinn i kompetansetrappen.
Det ble en kraftig opprydding i egne misforståelser, begrepsforvirring, og en gryende innsikt i en verden som jeg faktisk må og ønsker å være en del av.
Jeg fikk en ny kollega. En digital kollega. Hen måtte bare trenes litt opp først. Det skal vi klare sammen.
Enn så lenge er jeg fortsatt nybegynner, men jeg har begynt med det enkle:
- Dokumentanalyse og oppsummering: Jeg får rask tilgang til informasjon i store rapporter og artikler. AI hjalp meg med å se sammenhenger og ga meg et bedre beslutningsgrunnlag.
- Støtte i kommunikasjon: Å lage rapporter eller presentasjoner som kommuniserer godt med ulike interessenter, er tidkrevende. Også her får jeg god støtte fra min nye digitale kollega.
AI for prosjektledere
Skal vi bli verdensledende i digitalisering ligger det et stort ansvar på oss som leder prosjekter.
Vi er ofte ansvarlige for at digitale løsninger faktisk tas i bruk, og blir brukt effektivt. Det krever at vi selv forstår hva AI er, hvordan den fungerer, og hvilke begrensninger vi møter.
Etter å ha deltatt på introduksjonskurset i AI, fikk jeg et bedre bilde av hva dette faktisk kan bidra med i prosjektlederfaget, selv om dette bare er første steg på en lengre reise.
ChatGPT har blitt min nye digitale kollega. En kollega som gjør at jeg nå isteden for å bruke masse tid på å fylle inn informasjon manuelt, heller kan bruke tiden min som prosjektleder på å kvalitetssikre dataene.
Ikke minst kan jeg bruke den tiden automatiseringen frigir til å ta vare på den minst like viktige mellommenneskelige delen av prosjektlederfaget: bygge tillit, motivasjon og samarbeid i teamet.
Fra ABC til XYZ
At vi i Generasjon X måtte streve både med 486-maskiner og Palm Pilots, gir oss nok et skråblikk på teknologiske muligheter og begrensninger.
Bruk av AI i prosjekter vil føre til endringer i hvordan prosjekter ledes. Jeg tror den erfaringen vi sitter på med utdatert teknologi, sammen med teknologigenerasjonenes naturlige samspill med den digitale verden, gir en superkraft.
Uansett generasjon, handler godt prosjektarbeid fortsatt om klare mål, god struktur, god kommunikasjon og evne til å navigere i usikkerhet. Det er vi som sitter i prosjektene som må finne ut hvordan vi best kan bruke teknologien.