Et av prinsippene i PRINCE2 er at prosjekter skal benytte seg av avviksledelse. I praksis betyr det at dersom man går utenfor toleransegrensene som er definert for tid, kostnad, kvalitet, omfang, usikkerhet eller gevinst skal avviket eskalere til neste ledelsesnivå. I dette blogginnlegget går Jonas Högstrand, lead trainer og smidigekspert i Metier Danmark, gjennom hvordan man kan bruke avviksledelse i smidige prosjekter.
Alle prosjekter bør styres etter seks viktige aspekter:
- Tid
- Kostnad
- Kvalitet
- Omfang
- Usikkerhet
- Gevinst
Det kan knyttes toleransegrenser til disse aspektene. En toleransegrense kan ses på som en terskel eller et handlingsrom som teamleder, prosjektleder eller prosjekteier kan operere innenfor før man varsler om et avvik og eskalerer saken til et høyere ledelsesnivå.
I PRINCE2 er det ingen gitte regler for hvilke aspekter det bør knyttes toleransegrenser til. Årsaken til det er at rammeverket skal kunne brukes til alle typer prosjekter. Dette er derfor noe som må tilpasses det enkelte prosjekt.
For smidige prosjekter er historien en annen. Når man jobber smidig, typisk med produktutvikling, bør man gjennomføre uten toleranser knyttet til tid og kostnad og med toleranser knyttet til omfang og kvalitet.
Du kan lære mer om toleransegrenser og hvorfor PRINCE2 Agile anbefaler disse toleransegrensene for smidige prosjekter i kurset PRINCE2 Agile Foundation.