Hva er avviksledelse og toleransegrenser i prosjekter?

Prosjektgjennomføring

3 min. lesning

Avviksledelse er ett av prinsippene i PRINCE2 og brukes i prosjekter for å delegere ansvar og definere nivåer for når saker skal eskaleres på en effektiv måte. I praksis vil det si at hvert av ledelsesnivåene i et prosjekt (styringsgruppe, prosjektleder og teamleder) får sine toleransegrenser fra nivået over, som de må forholde seg til og jobbe innenfor.

I avviksledelse delegeres ansvar slik at neste ledelsesnivå først blir involvert når det ser ut som man vil gå utover avtalte toleransegrenser. Målet er en effektiv bruk av ledelsens tid ved å redusere behovet for eskalering. I tillegg sikrer man at hvert ledelsesnivå har fokus på det som er viktig for deres ledelsesnivå i prosjektet og ikke blir tvunget – eller fristet - til å gå ned i detaljer.

Toleransegrensene tillater avvik i både positiv og negativ retning innenfor planens mål før et avvik må eskaleres til neste ledelsesnivå.


Last ned gratis sjekkliste: Dette må du kunne om prosjektledelse.



Eksempel på toleransegrenser for en prosjektleder:

Om du ikke har helt klart for deg hva avviksledelse og toleransegrenser er ennå, hjelpe det kanskje med noen eksempler. Her er et eksempel på toleransegrenser knyttet til de seks aspektene man styrer etter i PRINCE2.

  • Tid (+/- i forhold til datoer):
    “Eskalering hvis prognosen viser ferdigstillelse 2 uker før eller en uke etter ferdigstillingsdato 30.11”
  • Kostnad (+/- i forhold til budsjett):
    “200,000 tusen under eller 400,000 tusen overskridelse over et budsjett på 4 millioner NOK”
  • Kvalitet (toleransegrenser på akseptansekriterier per produkt innenfor prosjektets omfang): “Ved revisjon av opplæringsdokumentasjonen skal man ikke finne noen kritiske feil og ikke mer enn opp til 2 viktige feil”
  • Omfang (synliggjøring av handlingsrommet i en løsning innenfor de absolutte kravene man har):
    “Bygget skal være klart for innflytting ved overtagelse, men det kan gjenstå arbeider på uteområde så lenge disse ikke er større enn at de kan utføres innen utgangen av mai året etter”
  • Usikkerhet (toleranser for hvor høy kostnad totalt den samlede usikkerheten i prosjektet kan ha, eller hvor mange usikkerhetselementer som er plassert i høyre hjørne av usikkerhetsmatrisen):
    “Eskalering hvis det er mer enn én usikkerhet som er i “rød sone”, og eskalering hvis denne ligger der i mer enn 2 uker i strekk. “
  • Gevinster (+/- i forhold til gevinstene prosjektet skal realisere):
    “Hvis det dukker opp forhold som gjør det sannsynlig at kjøperne likevel ikke vil komme til å kjøpe flere produkter når den nye e-handelsløsningen er i drift, skal dette umiddelbart eskaleres. “

Mer om toleranser og avviksledelse finnes i kursene “PRINCE2 Foundation” og “PRINCE2 Practitioner”.

New Call-to-action


Jon Arve er divisjonsleder for Academy & Project Systems i Metier. Han er utdannet siviløkonom med spesialisering i markedsføring og strategi. I jobben sin brenner han for å hjelpe virksomheter med å bygge kompetanse og ta i bruk riktige systemer for å lykkes med prosjekter og initiativer. På fritiden kobler han best av når han får bruke tid på Haugen gård i Femundsmarka eller når han får spille trommer i bandet sitt.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

Et vellykket prosjekt - først når det er en vellykket ibruktakelse

Hva er et vellykket prosjekt? Som prosjektledere og -eiere er det naturlig å trekke frem prosjekttrekanten for å vurdere om vi har levert på tid, innenfor kost og med den kvalitet som er beskrevet. Er svaret ja på alle disse tre, kan det være fristene til å si at prosjektet er vellykket. Men da glemmer vi noe. For kvalitet er også knyttet til de funksjonelle forutsetningene for å kunne levere på de effektene som virksomheten skal levere etter å ha investert i et nytt bygg. Et vellykket prosjekt må kort og godt resultere i et produkt – et bygg eller annet – som blir brukt, som gir en god nytteverdi for brukerne, og som ikke minst svarer ut behovet det var ment å svare ut. Et vellykket prosjekt betyr derfor også en vellykket ibruktakelse.

Hvorfor bruke klarspråk i prosjekter?

Har du opplevd misforståelser i prosjekter knyttet til uklar kommunikasjon? I prosjektfaget er nettopp god kommunikasjon en viktig suksessfaktor. Det å skrive (og snakke) på en måte som alle involverte i prosjektet forstår, er viktig. Da unngår vi misforståelser, ekstra runder med oppklaring, og i verste fall feil i prosjektene. I dette innlegget viser vi deg hvordan du kan oppnå god og effektiv kommunikasjon i dine prosjekter ved hjelp av prinsipper for klarspråk.

Balansering av prosjekttrekanten i prosjektets gjennomføringsfase

Planer forandrer seg, og underveis i et prosjekt vil det oppstå avvik og endringer. En av de mest sentrale utfordringene for prosjektlederen i gjennomføringsfasen er å beholde balansepunktet mellom tid, kostnader og kvalitet. Som prosjektleder er det ditt ansvar å iverksette tiltak for å minimere negative konsekvenser av avvik, ved å foreta justeringer i prosjektet. Ved endringer i arbeidsomfang er det viktig at konsekvenser knyttet til tids- og ressursforbruk blir inkludert i reviderte tids- og kostnadsestimater. Da er prosjektet i balanse og prosjektlederen har full kontroll. I dette blogginnlegget ser vi nærmere på hvordan prosjekttrekanten balanseres i gjennomføringsfasen av et prosjekt.