6 grunner til å bruke en ekstern leverandør på prosjektopplæring

Kompetanseutvikling

4 min. lesning

Opplæring i prosjektledelse er en investering som kan bidra til fremtidig suksess for din bedrift. Forskning viser imidlertid at etter en normal opplæringsaktivitet endrer kun 1 av 6 deltakere måten å jobbe på ved å bruke det de har lært.

Vi gir deg 6 grunner til hvorfor det kan være smart å benytte en ekstern leverandør for å lykkes med opplæring - fremfor å levere det selv.

1. Opplæring er sjelden kjernevirksomhet

I de aller fleste prosjektorienterte virksomheter er ikke opplæring og kompetanseutvikling en del av kjernevirksomheten. Selv om kompetanseutvikling er en nødvendighet, blir utvikling, leveranse og forvaltning av opplæring ofte ansett som en distraksjon fra den daglige jobben.

Kvalifiserte opplæringsleverandører kan hjelpe organisasjoner med å justere opplæringstiltak mot forretningsmessige mål, og sikre at all treningsinnsats understøtter virksomhetens strategi.


Kontakt oss for en uforpliktende prat om hva som skal til for å lykkes med et  opplæringsprogram i din bedrift.


2. Bedre kontroll på opplæringskostnadene - kostnadseffektivitet

Når en virksomhet forvalter et internt opplæringsprogram i prosjektledelse, overser man ofte omfanget av en slik leveranse. Det er fort gjort å glemme at det vil kreve en betydelig mengde av intern tid og ressurser for å levere opplæringen, utvikle innhold, sørge for logistikk og administrasjon, evaluere, tilpasse og forbedre underveis. Tid som hos dyktige ressurser ofte kan brukes bedre i kjernevirksomheten.

En ekstern leverandør kan bidra til å effektivisere prosessen, samt identifisere og redusere skjulte kostnader. I tillegg vil leverandører regelmessig investere i verktøy og prosesser for å sikre læringseffekt, effektivisering og skalering.

3. Skalerbarhet og forutsigbarhet på ressurser

Et bedriftsinternt opplæringsprogram krever deltakelse fra en rekke personer med ulike ferdigheter og spisskompetanse. Interne ansatte er som regel en fast ressurs som har et annet ansvar og måles på helt andre områder. I tillegg er opplæring en variabel aktivitet over tid. Når du arbeider med en ekstern leverandør vil du derfor være bedre i stand til å skalere opp eller ned det antall ressurser du har behov for, i tillegg til å skape større dynamikk i bruken av ressurser med ulik spisskompetanse

4. Tilgang til kompetanse og erfaring

For selskaper som ikke har fagkompetanse internt, kan bruk av en ekstern leverandør bidra til en mer helhetlig plan og retning for kompetanseutvikling. Samtidig vil man sikre at riktig opplæring er lett tilgjengelig for virksomheter som i dag mer eller mindre kontinuerlig er i endring på grunn av endrede forretningsmessige krav og rammevilkår. Jo raskere nye ferdigheter læres, jo raskere kan de tas i bruk i virksomheten som kan gi din bedrift konkurransefortrinn eller andre fordeler.

Eksterne kursholdere jobber oftest med en rekke prosjektorienterte virksomheter og vil tilføre nyttig erfaring fra ulike bransjer. Det er viktig å få impulser utenfra slik at man hele tiden er oppdatert på beste praksis.

5. Effektiv læringsprosess

Profesjonelle leverandører og kursholdere sikrer riktig og effektiv læring raskere. De har den viktige kombinasjonen av dokumenterte pedagogiske evner, oppdatert fagkunnskap og bred praktisk erfaring i hva som fungerer. Dette bidrar til at man benytter kursopplegg som engasjerer og motiverer de ansatte, og sikrer at den dyrebare tiden som brukes på opplæring ikke er bortkastet.

I tillegg bør man i dag vurdere e-læring som del av undervisningen, slik at all opplæring i klasserommet fokuserer på praktisk anvendelse, enkelt kan skaleres og brukes etter behov. Dette vil gi hver enkelt deltaker fleksibilitet til å lære hvor som helst og når som helst. Resultatet er mer effektivt og samtidig gir bedre læring.

6. Rød tråd i undervisningsopplegget over tid

Interne opplæringsprogram går ofte i rykk og napp. Med en ekstern leverandør kan du sikre en mer helhetlig tilnærming til opplæring over tid, samtidig som du tilrettelegger for en karrierevei i prosjektledelse for dine ansatte.

Noen råd på veien

For å oppnå suksess sammen med en ekstern leverandør av prosjektopplæring er det helt avgjørende med god kommunikasjon underveis. Leverandøren er nødt til å bli godt kjent med din bedrift, bygge opp sin kunnskap om hvordan dere jobber med prosjekter internt og kunne vise til reelle eksempler i undervisningen.

Det er fullt mulig å etablere et skalerbart, fleksibelt, kostnadseffektivt og langsiktig opplæringsprogram som samtidig er engasjerende, motiverende og sikrer forbedring i den daglige adferden til den enkelte. Å samarbeide med eksperter på området og definere tydelig mål vil øke sannsynligheten for at du lykkes.

Lykke til med opplæringen!

New Call-to-action


Henning er direktør i Metier og har i over 16 år arbeidet med forbedring hos virksomheter der prosjekt er viktig, med fokus på bl.a. kompetanseutvikling som suksessfaktor. Henning er utdannet ingeniør, er sertifisert innen PRINCE2®, MSP®, MoP®, MoV®, SAFe® og AgileSHIFT® og brenner for prosjekt som arbeids- og organisasjonsform. Utenfor jobb kan du møte han på padelbanen, på sykkel eller med hund til skogs.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

4 AI-tips for en enklere prosjekthverdag

Hva om du kunne bruke mindre tid på rutinearbeid og mer på å faktisk drive prosjektene fremover? Mange AI-verktøy har allerede gjort sitt inntog i norske bedrifter, og mye tyder på at vi nå står overfor et paradigmeskifte i hvordan vi jobber i og rundt prosjekter. I Metier følger vi utviklingen tett. Mange bruker allerede ChatGPT, Copilot og andre generative modeller til ulike oppgaver. Men potensialet er mye større hvis du gir verktøyene tydelige instruksjoner. I Metier bruker vi et enkelt rammeverk for å få bedre svar og mer verdi ut av AI. Det heter CRISPE, og her viser vi deg hvordan du også kan bruke det.

Kan selvledelse være nøkkelen til mindre stress og mer mestring?

I en hverdag preget av høy arbeidsmengde, stadige endringer og økt usikkerhet, er evnen til selvledelse viktigere enn noen gang. Richard Sennett påpekte allerede tidlig på 2000-tallet hvordan det moderne arbeidslivet krever kontinuerlig effektivitet som kan føre til overveldelse og stress.

AI for prosjektledere – en nybegynners perspektiv

Jeg tilhører generasjon X. Vi skal visstnok være selvstendige, pragmatiske og skeptiske. Teknologi er noe vi måtte lære oss, og var ikke en integrert del av oppveksten som den har vært for generasjonene etter. Et emne jeg leser om omtrent daglig er den raske utviklingen av AI løsninger og hvordan de kommer til å påvirke våre liv, både jobb og privat. Det er imidlertid ikke til å stikke under en stol at yngre generasjoner som har vokst opp med teknologi som en naturlig del av hverdagen, behersker dette intuitivt og med en imponerende selvsikkerhet. De er digitalt innfødte, vant til å navigere sømløst mellom forskjellige teknologiplattformer og verktøy. For dem er AI og avanserte digitale løsninger bare en forlengelse av deres naturlige teknologiske dyktighet. Teknologiutviklingen setter alle generasjoner på prøve – ikke minst når det gjelder hvem som faktisk er best til å dra nytte av AI.