Prosjektene har aldri vært viktigere enn nå.png

Prosjektene har aldri vært viktigere enn nå

Skrevet av Christine Køster - 3. juni 2016

Denne artikkelen er en del av en artikkelserie som tar for seg foredragene på Metierkonferansen. Den andre delen kan du lese her.

På årets varmeste sommerdag gikk Metierkonferansen 2016 av stabelen. Til tross for strålende sol var salen fullsatt med deltakere fra private og offentlige virksomheter. Et spennende program med både nasjonale og internasjonale foredragsholdere gjorde at mange hadde satt av dagen for å få faglig påfyll og inspirasjon i en ellers så hektisk prosjekthverdag.

Prosjektene har aldri vært viktigere enn nå

Administrerende direktør i Metier, Halvard S. Kilde, åpnet dagen med å fortelle om hvor viktig prosjektporteføljen i AS Norge har blitt. Vi står ovenfor en rivende utvikling innenfor digitalisering, og med et stort behov for å modernisere det offentlige og private Norge. IKT-prosjekter alene har et omfang på 60 milliarder i året. Omsetningen innenfor bygg og anlegg er ca 150 milliarder. Bygg og anlegg bransjen kommer til å bli den viktigste næringen og er særs viktig for videre utvikling av Norge. Olje og gass har heller ingen liten portefølje med over 180 milliarder, selv om bransjen har falt kraftig i det siste.


Hold deg oppdatert på hva som skjer i prosjektverden - abonner på  prosjektbloggen.


Prosjektene har aldri vært viktigere enn nå. Men skal vi evne å utvikle Norge raskt nok og sikre grunnlaget for fremtidig verdiskapning så må vi forbedre måten vi håndterer prosjektene på gjennom alle ledd i verdikjeden. Vi trenger nye måter å jobbe på for å løse samfunnsutfordringene raskere og bedre. Sammen kan vi gjøre at prosjektene blir litt bedre, og akkurat samspill var noe av fokuset til Marco Elsafadi som var neste foredragsholder på konferansen.

Meld meg på Metierkonferansen 2017.

Om samspill, arbeidsglede og sunt selvsnakk

Marco, den tidligere basketballspilleren, har gjort stor suksess som motiverende foredragsholder og det tok ikke lang tid før han skapte god stemning i salen. Uansett bakgrunn, natur og historie så har vi alle samme behovet for å ha det godt. Hvis vi har det godt så leverer vi jevnt over bedre. Ved å sørge for at alle rundt deg har det bra så går det bra, mener Marco. En enkel teori, men i praksis så må noen gjøre noe med det. Arbeidsmiljøet kan sees på som en dugnad. Folk må delta og skape initiativer som skaper trivsel og gleder for de rundt deg.

Du må være villig til å gi og ta

Du må gi og ta – det er akkurat det det handler om. Er det laget først eller er det meg først? Det å ha en spiller som er opptatt av sin statistikk er nok til å ødelegge for hele laget. En sånn spiller er alt som skal til for at alt rakner og sånn fungerer det i arbeidslivet også. Ingen fungerer med bare en type på laget, ifølge Elsafadi.

Så hvordan utvikle sunt selvsnakk?

Men selv om du har et velfungerende lag på plass så finnes det ingen motivator i verden som kan motivere en person som sier jeg klarer det ikke. Motivasjon handler om det å bli bevisst på egen vilje. Hvis du ikke har egen vilje får ikke inspirasjon effekt. Marcos råd er å ha tro på deg selv – da vil du mestre. Bruk optimistinnstillingen neste gang du får et valg i fanget som du har lyst til å si nei til på direkten. Når du begynner å tro på deg selv og har bevissthet rundt selvsnakk så vil du klare å snu enhver utfordring til noe positivt. Det er sjelden vi angrer på ting vi har gjort, avsluttet Marco.

Fra verktøyfokus til økt kundeverdi

Bundebygg angrer i hvert fall ikke på at de har investert i et styringssystem for å holde kontroll på prosjektene sine. Rune Tunhøvd og Petter Sponberg fortalte om hvordan de har gått fra excel og mye papirarbeid til full kontroll og eierskap på egne data. I sitt foredrag «Fra verktøyfokus til økt kundeverdi» delte de sine erfaringer med IT-implementeringen av myprojects, MS Dynamic CRM og Viscenario som har endret måten de jobber på. De har nå full kontroll på styring og oppfølging av sine prosjekter ved å ha samlet alt ett sted. Informasjonen flyter og det er lettere å sikre lik gjennomføring av prosjekt til prosjekt.

Innovasjon fra ulike perspektiver

Et annet selskap som har hatt full kontroll siden 1978 er LEGO.  Etter 14% årlig vekst mellom 1978-1993 stoppet det plutselig opp i 1994. David Robertson, Professor of Practice fra Wharton School ga oss et innblikk i hvordan en av verdens mest ikoniske merkevarer spratt tilbake etter å ha vært farlig nær kollaps. Han tok opp innovasjon fra ulike perspektiver og illustrerte hvordan innovasjon kan blomstre under begrensninger, og at innovasjon ikke nødvendigvis betyr å gjenoppfinne fremtiden. Han delte hemmeligheten bak LEGO suksess – nemlig at de måtte lære en annen måte å skape noe nytt på. Istedenfor å finne opp enda flere LEGO sett var de nødt til å skape sin egen historie slik som Walt Disney har klart. De endte nesten utenfor stupet fordi de tenkte innovasjon utenfor boksen når de burde ha tenkt på innovasjon rundt boksen, altså utfyllende innovasjoner.

Vi må tenke nytt

Et spennende innovativt prosjekt som pågår i Norge nå er prosjektet med de førerløse bussene. I Singapore er disse bussene snart tatt i bruk. Er dette fremtiden for Norge også? I følge Olav Madland fra Acando vil dette gjøre våre storbyer renere og grønnere og samtidig fremme norsk industri internasjonalt.

I 2050 vil over 70% av verdens befolkning bo i byer. Oslo er blant de raskest voksende byene i Europa, og ifølge en ny prognose vil det bo over en million mennesker i byen i år 2040. Vi må tenke nytt når vi blir flere mennesker. Vi trenger løsninger som er bærekraftige og som kan samhandle på tvers av systemer og plattformer. Prosjektet med de førerløse bussene er i forprosjekt-fasen, men det blir spennende å følge bare beslutningstakerne i Norge er villige til å tenke nytt.

LES OGSÅ:
"Kultur spiser strategi til frokost"
Hva skal til for å lykkes med samspillkontrakter?
Inspirasjon og innovasjon på Metierkonferansen - artikkel fra bygg.no

New Call-to-action

Temaer: Generelt


Christine Køster

Skrevet av Christine Køster

Christine jobber som Inbound Marketing Manager i Metier OEC og har tidligere jobbet som journalist i USA. Hun er ansvarlig for at vi produserer nyttig informasjon og fagstoff relatert til prosjektledelse for å bistå alle som jobber i og med prosjekter. Christine har studert media og kommunikasjon på University of South Florida og er en ekte fotballjente fra Røa.

Mest leste artikler