Slik legger vi til rette for digital kompetanseheving hjemmefra

Kompetanseutvikling

4 min. lesning

I tiden som kommer må vi forberede oss på å bli mer digitale enn tidligere. Mange av oss er nå etablert på hjemmekontor på ubestemt tid, og vi har alle måttet omstille og tilpasse oss en ny arbeidshverdag. De virksomhetene og menneskene som bruker denne tiden til å tenke nytt, er åpne for å innføre nye metoder og digitale løsninger vil være bedre rustet i den krevende tiden vi står ovenfor.

Heldigvis lever vi i en verden hvor vi har mulighet til å bruke digitale verktøy for å samhandle, møtes og finne nye løsninger. For bare få år siden ville den situasjonen vi er i nå vært mye mer krevende.

Som opplæringsvirksomhet er det vårt ansvar å finne gode digitale løsninger nå som vi ikke lenger kan møtes for å diskutere og lære av hverandre i et klasserom. Faglig påfyll er fortsatt viktig for både ansatte og bedrifter, og i en tid som dette har man kanskje mer tid til å fokusere på kompetanseheving enn vanlig.

I Metier OEC har vi gjort følgende grep for å kunne fortsette å levere et godt kurstilbud til alle våre kunder:

Klasseromskurs blir digitale

Vi vil inntil videre gjennomføre alle klasseromsbaserte kurs virtuelt. Dette gjør at du som deltaker kan sitte hjemme eller på kontoret og koble deg til kurset fra din egen datamaskin.

Undervisningen vil basere seg på interaktiv læring hvor vi kombinerer presentasjoner fra kursholder, varierte oppgaver man løser individuelt, diskusjoner med andre deltakere og mulighet for å stille spørsmål til kursholder.


Kompetansebygging hjemmefra? Se vårt nettbaserte kurstilbud her.


E-læring - lær hvor som helst og når som helst

Vår kursportefølje består allerede av en rekke e-læringskurs og anerkjente sertifiseringer i prosjektledelse som du kan ta på nett.

Ved å ta et kurs på nett får du fleksibilitet til å styre omfang, tempo og fremdrift ut i fra behov.

Noen fordeler med e-læring

  • Ta kurset i det tempoet du selv ønsker
  • Du får anledning til å fordøye innholdet over tid
  • Det er enkelt å gå tilbake for å repetere
  • Du kan bruke e-læringskurset som støtte i jobbsammenheng senere
  • Du kan teste egen kunnskap gjennom interaktive oppgaver
  • Du kan stille spørsmål til din e-coach underveis

Hjemmeeksamen

Alle eksamener som baserer seg på oppmøte ved vårt sertifiseringssenter endres til hjemmeeksamener. Som deltaker på våre sertifiseringskurs, f.eks. PRINCE2, kan du avlegge sertifiseringseksamen umiddelbart etter kurset, eller når det måtte passe deg. Alt du trenger er en fungerende mikrofon, webkamera og stabil nettitlgang.

Webinarer

Vi vil arrangere enda flere webinarer innen forskjellige tema i prosjektledelse for å gi deg litt faglig påfyll hjemmefra i tiden som kommer. Å delta på webinarer er en enkel måte å holde seg oppdatert på. De fleste varer i maks 60 min. og er gratis. Du har også anledning til å stille spørsmål til kursholder underveis via chatten.

Tettere oppfølging

Vi følger opp våre deltakere på nett enda tettere i disse dager. Du får din egen e-coach som er tilgjengelig og vil svare på spørsmål via mail. På våre virtuelle kurs og webinarer vil du kunne kommunisere med kursleder og andre deltakere via en chatfunksjon.

Digital læring for virksomheter

Er du interessert i digital læring for dine ansatte? Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat så finner vi en løsning som passer deres behov.

Kompetansebygging hjemmefra? Se vårt kurstilbud her.


Jon Arve er divisjonsleder for Academy & Project Systems i Metier. Han er utdannet siviløkonom med spesialisering i markedsføring og strategi. I jobben sin brenner han for å hjelpe virksomheter med å bygge kompetanse og ta i bruk riktige systemer for å lykkes med prosjekter og initiativer. På fritiden kobler han best av når han får bruke tid på Haugen gård i Femundsmarka eller når han får spille trommer i bandet sitt.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

Hvordan bygger vi tilbakemeldingskultur?

Kan du gi og ta kritikk? Kunsten å gi både positive og korrigerende tilbakemeldinger er en undervurdert, men kritisk ferdighet. Undersøkelser viser at 72% av ansatte mener de ville prestere bedre hvis de fikk konstruktive tilbakemeldinger fra sine ledere, men overraskende nok viser det seg at svært få ledere faktisk føler seg komfortable med å gi denne typen tilbakemelding. I dette blogginnlegget ser vi nærmere på hvordan du kan mestre kunsten å gi effektive tilbakemeldinger for å bygge en sterkere, tryggere, mer engasjert, tillitsbasert og produktiv arbeidskultur.

Hvorfor bruke klarspråk i prosjekter?

Har du opplevd misforståelser i prosjekter knyttet til uklar kommunikasjon? I prosjektfaget er nettopp god kommunikasjon en viktig suksessfaktor. Det å skrive (og snakke) på en måte som alle involverte i prosjektet forstår, er viktig. Da unngår vi misforståelser, ekstra runder med oppklaring, og i verste fall feil i prosjektene. I dette innlegget viser vi deg hvordan du kan oppnå god og effektiv kommunikasjon i dine prosjekter ved hjelp av prinsipper for klarspråk.

De 10 mest leste innleggene høsten 2023

Dette halvåret har 65 000 lesere vært innom Prosjektbloggen. Så hva er det folk har vært interessert i å lese om? Vi har gått gjennom tallene for året og samlet sammen de 10 mest leste innleggene dette halvåret. De to temaene som helt klart har seilet opp denne høsten er kompetanseheving knyttet til prosjekter, -ledelse, -eierskap, og det grønne skiftet. God lesning og godt nytt år!