Formalia og detaljer kan koste deg dyrt, om du ikke bruker god tid på sette deg inn i kontrakten som tegnes før prosjektarbeidet går i gang. Tidsfrister og krav om dokumentasjon har mye å si for om du som prosjektleder i det hele tatt kan kreve oppdragsgiver for tapt fortjeneste.
Om viktigheten av å sette seg inn i kontrakten i kommersielle prosjekter from Metier on Vimeo.
5 mill. over budsjett
La oss ta et eksempel: Robert, en prosjektleder ansvarlig for et prosjekt verdt 20 mill. mislykkes med å gjennomføre prosjektet etter planen. Roberts prosjekt endte opp med å bruke 20 % mer enn budsjettert, med andre ord 5 mill. mer enn planlagt. Han krevde kostnaden dekket av oppdragsgiver, som på sin side mente at Robert hadde eneansvaret. Robert trengte hjelp, og kontaktet advokat. Og, her kommer den vanskelige biten.
Godt krav betyr lite om tidsfristen ikke overholdes
I kontrakten var det nemlig flere formaliteter rundt det å fremme krav. Det sto, svart på hvitt, at for å kunne kreve tapet dekket måtte Robert ta ut søksmål innen et gitt antall mnd. Den dagen han oppsøker advokat har imidlertid fristen utløpt.
Robert, som i utgangspunktet hadde et godt krav, fikk dermed ikke dekket noe av tapet sitt. Det betyr for ham som prosjektleder at han er avhengig av nye prosjekter for å dekke tapet.
Dyrekjøpt «slurvefeil»
Om Robert tapte 5 mill. på det første prosjektet, og har en margin på 5 % er han avhengig av å gjennomføre fem tilsvarende prosjekter med suksess for å tjene inn tapet. Det er med andre ord dyrt å ikke sette seg inn i kontrakten.
Hos Metier OEC har vi prosjektlederkurs som lærer deg teknikker for best mulig styring av prosjekt. Ta en titt på kurssiden vår for full oversikt.