Det er et for høyt konfliktnivå i prosjekter. Det er derfor et stort behov for bedre samspill, effektiv anskaffelse og -gjennomføring. Her kan Best Value Procurement (BVP), en anskaffelses- og gjennomføringsmetode for fremtiden, være en god løsning.
Vi gir deg en kort bakgrunn om hvorfor du bør velge BVP og kort om metodikken.
Bakgrunnen for utvikling av metoden er:
- Store prosjekter har mange utfordringer med høyt konfliktnivå, høyt kostnadsnivå og liten innovasjonsgrad
- Evaluere kvalitet er ofte utfordrende og pris blir derfor ofte avgjørende
- Detaljstyring og kontroll fra kundene øker kostnadene og gir ikke bedre prosjekter og kompetanse
- Leverandører bruker mye ressurser på å finne feil og tillegg for å kompensere for lav anbudspris
- Det jobbes for mye i siloer og det er for lite samarbeid i organisasjoner
Behov og ønsker i dag
-
Behov for prosjekter der prestasjoner og kompetanse hos leverandør settes i sentrum, alle jobber mot samme mål og samspill er helt naturlig i prosjektet
-
Rask og smertefri konkurransegjennomføring
-
Fremoverlente leverandører som føler eierskap til prosjektet og som gir gode råd
-
Mindre styring og kontroll fra kunde som stoler på leverandøren og lavere konfliktnivå i prosjektperioden
-
Prosjektet levert på tid, kostnad og med god kvalitet
- Fornøyde brukere
Bakgrunn og resultater
BVP-metoden er utviklet ved Arizona State University i USA og er benyttet med stor grad av suksess i over 1700 prosjekter over en 20 års periode.
Nederlandske byggherrer var de først ut i Europa (2004) og har brukt metoden i over 300 prosjekter og metodikken vokser raskt i resten av Europa.
Basert på 16 pilotprosjekter i Nederland 2008-2010 fremkom følgende resultater ift. tradisjonell prosjektanskaffelse og - gjennomføring:
- 15 % lavere tilbudspris
- 50 % reduserte transaksjonskostnader
- 50 % redusert tid til kontraktsoppfølging
- 25 % raskere prosjektgjennomføring
- Meget lavt konfliktnivå
Kort om BVP metodikkens faser
Forberedelse: Kunden vurderer markedet, kvalifiserer, utarbeider prestasjonsmål og estimerer en makspris.
Tilbud: Tilbydere leverer et tilbud på kun; 2 sider med prestasjoner, 2 sider risiko og 2 sider med tilleggsverdi og en gitt fast pris som er under makspris.
Vurdering: Tilbudene vurderes basert på prestasjoner, risiko og tilleggsverdier etter et poengsystem. I tillegg vurderes CV og intervju av nøkkelpersoner. Beste tilbyder blir med til neste fase.
Konkretisering: Her konkretiseres fremdriftsplan og risiko. Leverandøren viser kunden konkret hvordan prosjektet skal gjennomføres. Leverandøren er eksperten iht. BVP og leder prosessen.
Utførelse: Ukentlig risikorapportering, oppfølging av avtalte KPI og fokus på prosesser for effektivt samspill med samlinger der alle skal nå samme prestasjonsmål.