8 tips for å tiltrekke og beholde talenter

Kompetanseutvikling

5 min. lesning

Dyktige fagfolk kjenner sin verdi, og hvis du ikke klarer å selge deg inn som en attraktiv arbeidsgiver, kan du se langt etter drømmekandidatene. Maktbalansen har endret seg - talentene velger deg som arbeidsgiver, ikke omvendt.

Talentene alle jakter på er:

"Det er de som leverer mer enn forventet, gir av seg selv, og som er opptatt av å vokse selv og å bidra til utvikling i bedriften. Disse menneskene er kritisk for virksomheten, vanskelige å erstatte og krevende å tilfredsstille.”

Leder for karriere og belønning i Mercer, Cecilie Pedersen

Hemmeligheten bak å tiltrekke seg søkere av høy kvalitet er å skille seg ut fra andre aktører i bransjen. Du må vise topptalentene hvordan selskapet ditt kan hjelpe dem med å nå sine karrieremål. Så hvordan lykkes man med det?

I dette blogginnlegget gir vi deg 8 tips som vil hjelpe deg et godt stykke på veien.

1. Bygg din merkevare som arbeidsgiver

Employer branding er en fellesbetegnelse på alle aktiviteter et selskap gjennomfører for å bygge opp og styrke selskapets omdømme. Målet er å gi kandidater et realistisk og attraktivt bilde av hvordan det er å jobbe hos dere før de i det hele tatt søker på en stilling. Et sterkt «employer brand» bygges på samme måte som andre merkevarer. Målet er å bli oppfattet som unik, attraktiv og troverdig – over lang tid.


E-bok: 12 trinn for å få mer ut av bedriftsintern opplæring


I en stor global undersøkelse gjennomført av Randstad kommer det fram at 89% av norske arbeidssøkere undersøker en potensiell arbeidsgivers omdømme. (Kilde: Randstad Employer Brand Research 2019)

2. Vær tydelig på formål, verdier og karrieremuligheter

Virksomhetens formål, anledning til å samarbeide med andre som deler overbevisningen om at det selskapet gjør betyr noe, og å vite at virksomheten kan tilby karriere- og utviklingsmuligheter er viktig for de fleste av oss. Er du tydelig på hvorfor virksomheten er til, hva den står for og hva den kan tilby vil du motivere kandidater til å bli med på laget og bidra.

3. Kommuniser ditt medarbeiderløfte

Et medarbeiderløfte handler om hva ansatte kan forvente av bedriften. Et medarbeiderløfte skal helst være unikt og skille din bedrift fra andre arbeidsgivere. Å finne noe virkelig unikt er vanskelig, men om du klarer å sette ord på kulturen - det som er spesielt med akkurat din virksomhet, så er du langt på vei. Et medarbeiderløfte skal være ærlig, noe å strekke seg etter, men samtidig være mulig å innfri.

4. Bruk dine ansatte som ambassadører

Dine ansatte er den mest troverdige kilden til informasjon om virksomheten, og de beste historiefortellerne. Menneskene bak produktene og tjenestene er det som gjør selskapet levende og interessant. Legg til rette for, og sørg for å oppmuntre ansatte til, å dele historier og erfaringer fra egen arbeidshverdag i sine nettverk, sosiale medier og på selskapets blogg. Gi ansatte en stor plass på rekrutteringssidene. La mennesker i forskjellige roller, med ulik bakgrunn, erfaringer og profil, fortelle sine unike historier.

5. Kjenn målgruppen din

Rekruttering er salg. Du må kjenne målgruppen for å treffe med salgsargumentene dine. For å få et best mulig bilde av kandidaten du ønsker deg må du gå dypere enn de tradisjonelle kravene til antall år erfaring og utdanning. Du kan med fordel benytte samme teknikk som markedsførerne og lage en kandidatpersona - en fiktiv personalisering av din drømmekandidat. Målet er å beskrive kandidaten så grundig som mulig, og det gjør du ved å stille spørsmål - mange spørsmål. Hva motiverer og hva frustrerer vedkommende? Hva er viktig for kandidaten ved valg av arbeidsgiver? Hvilke kanaler benytter vedkommende i søk etter jobb? Hva er fremtredende personlige egenskaper hos kandidaten? Hvilken kompetanse er viktigst for å lykkes i stillingen? Etter en slik øvelse vil du sitte igjen med en detaljert beskrivelse av hva du ønsker deg, og kan utforme et skreddersydd budskap og salgsargumenter som treffer.

6. Invester i kompetanseutvikling

Mulighetene for læring og utvikling har større betydning i kampen om hodene enn noen gang. Virksomheter som tilbyr sine ansatte faglig og personlig utvikling og samtidig sørger for karrieremuligheter hvor ny kunnskap kan tas i bruk, både tiltrekker seg og beholder talentene. Ferdigheter og kunnskap er arbeidstakernes viktigste ressurs. Unik spesialkunnskap og ekspertise har stor verdi. Kompetansen man besitter er imidlertid ferskvare og må kontinuerlig fornyes, hvis ikke blir man fort akterutseilt i dagens arbeidsmarked. Sørg for at potensielle kandidater enkelt kan finne informasjon om mulighetene for læring og utvikling i din bedrift.

LES OGSÅ: Hva kjennetegner et effektivt opplæringsprogram i prosjektledelse

7. Vær ekte

Ikke lov gull og grønne skoger for å selge bedriften inn til potensielle medarbeidere. Det blir raskt avslørt og er et dårlig utgangspunkt for et langvarig arbeidsforhold. Åpenhet og ærlighet fra begge parter er den eneste farbare veien for å finne ut om kandidat og selskap matcher hverandre.

8. Invester i et jobbstøtteverktøy

Tilbyr du de ansatte gode verktøy som gjør hverdagen deres enklere er det større sannsynlighet for at de trives i jobben. Et godt jobbstøtteverktøy bør være tilgjengelig for de ansatte til enhver tid og inneholde e-leksjoner, videoer, maler, sjekklister og praktiske eksempler de har bruk for i sin jobbhverdag.

Et jobbstøtteverktøy som inneholder mindre læringselementer bidrar til å skape en god læringskultur slik at dine ansatte kan holde kunnskapsnivået oppdatert og konkurransedyktig til enhver tid.

Ta en titt på vår lærings- og kunnskapsportal myMetier+ som gjør prosjekthverdagen enklere for mer inspirasjon.

12 trinn for å få mer ut av bedriftsintern opplæring


Tove er direktør for utdanning og kvalitet i Metier Academy og har jobbet med kompetanseutvikling og læring gjennom hele sin karriere. De siste 17 årene har hun vært med på å bygge opp Metier Academy til en ledende leverandør av studier, kurs og sertifiseringer innen prosjekt-, smidig og program- og porteføljeledelse. Hun er utdannet innen økonomi og administrasjon med fordypning i markedsføring. Tove er glad i å være på sjøen og tilbringer nesten hver helg i hjembyen Kragerø.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

Hvordan bygger vi tilbakemeldingskultur?

Kan du gi og ta kritikk? Kunsten å gi både positive og korrigerende tilbakemeldinger er en undervurdert, men kritisk ferdighet. Undersøkelser viser at 72% av ansatte mener de ville prestere bedre hvis de fikk konstruktive tilbakemeldinger fra sine ledere, men overraskende nok viser det seg at svært få ledere faktisk føler seg komfortable med å gi denne typen tilbakemelding. I dette blogginnlegget ser vi nærmere på hvordan du kan mestre kunsten å gi effektive tilbakemeldinger for å bygge en sterkere, tryggere, mer engasjert, tillitsbasert og produktiv arbeidskultur.

Hvorfor bruke klarspråk i prosjekter?

Har du opplevd misforståelser i prosjekter knyttet til uklar kommunikasjon? I prosjektfaget er nettopp god kommunikasjon en viktig suksessfaktor. Det å skrive (og snakke) på en måte som alle involverte i prosjektet forstår, er viktig. Da unngår vi misforståelser, ekstra runder med oppklaring, og i verste fall feil i prosjektene. I dette innlegget viser vi deg hvordan du kan oppnå god og effektiv kommunikasjon i dine prosjekter ved hjelp av prinsipper for klarspråk.

De 10 mest leste innleggene høsten 2023

Dette halvåret har 65 000 lesere vært innom Prosjektbloggen. Så hva er det folk har vært interessert i å lese om? Vi har gått gjennom tallene for året og samlet sammen de 10 mest leste innleggene dette halvåret. De to temaene som helt klart har seilet opp denne høsten er kompetanseheving knyttet til prosjekter, -ledelse, -eierskap, og det grønne skiftet. God lesning og godt nytt år!