Slik styrer du prosjektet profesjonelt

Prosjektgjennomføring

2 min. lesning

Lurer du på om prosjektet ditt styres profesjonelt? Lag en sjekkliste, og unngå kostbare og tidkrevende avvik.

Om du planlegger for gjennomføring, og samtidig sørger for at alle involverte har forstått planen, har du et godt utgangspunkt for prosjektarbeidet.

Slik styrer du prosjekter profesjonelt from Metier on Vimeo.

Mål, planlegging og forståelse

Det er noen punkter som er viktigere enn andre når du ønsker å finne ut om prosjektet styres profesjonelt:

Prosjekter i endring

Videre må du sikre at teamet ditt jobber i henhold til planen, og sørge for at det jobbes riktig. En sjekk opp mot fremdriftsplanen er gunstig å ta underveis. Du må også huske på å måle resultater underveis i prosjektet. Hvordan ligger dere an? Er det noen endringer? Så godt som alle prosjekter opplever endringer, og disse må håndteres. Om endringene tas tak i på et tidlig stadie kan du unngå ekstra kostnader og arbeidstid.

Umulig å lykkes uten plan

Felles for de fleste prosjekter er at de har et stort potensiale. Se fremover, og identifiser risikoen og mulighetene som ligger i prosjektet. Gjør korrektive og preventive tiltak – det er nemlig så godt som umulig å lykkes med prosjektet om du ikke styrer det profesjonelt og har en klar plan.

Hos Metier har vi prosjektlederkurs som lærer deg teknikker for best mulig styring av prosjekt. Ta en titt på kurssiden vår for full oversikt.

New Call-to-action


I Metier løser vi utfordringer som betyr noe, både for våre kunder og for samfunnet generelt. Vårt samfunnsoppdrag er å bidra til bærekraftig utvikling gjennom bedre prosjekter, virksomhetsutvikling og transformasjon. Målet vårt er å være det selskapet kundene kontakter når de skal planlegge og gjennomføre verdiskapende prosjekter, utviklings- og endringsinitiativ.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

Et vellykket prosjekt - først når det er en vellykket ibruktakelse

Hva er et vellykket prosjekt? Som prosjektledere og -eiere er det naturlig å trekke frem prosjekttrekanten for å vurdere om vi har levert på tid, innenfor kost og med den kvalitet som er beskrevet. Er svaret ja på alle disse tre, kan det være fristene til å si at prosjektet er vellykket. Men da glemmer vi noe. For kvalitet er også knyttet til de funksjonelle forutsetningene for å kunne levere på de effektene som virksomheten skal levere etter å ha investert i et nytt bygg. Et vellykket prosjekt må kort og godt resultere i et produkt – et bygg eller annet – som blir brukt, som gir en god nytteverdi for brukerne, og som ikke minst svarer ut behovet det var ment å svare ut. Et vellykket prosjekt betyr derfor også en vellykket ibruktakelse.

Hvorfor bruke klarspråk i prosjekter?

Har du opplevd misforståelser i prosjekter knyttet til uklar kommunikasjon? I prosjektfaget er nettopp god kommunikasjon en viktig suksessfaktor. Det å skrive (og snakke) på en måte som alle involverte i prosjektet forstår, er viktig. Da unngår vi misforståelser, ekstra runder med oppklaring, og i verste fall feil i prosjektene. I dette innlegget viser vi deg hvordan du kan oppnå god og effektiv kommunikasjon i dine prosjekter ved hjelp av prinsipper for klarspråk.

Balansering av prosjekttrekanten i prosjektets gjennomføringsfase

Planer forandrer seg, og underveis i et prosjekt vil det oppstå avvik og endringer. En av de mest sentrale utfordringene for prosjektlederen i gjennomføringsfasen er å beholde balansepunktet mellom tid, kostnader og kvalitet. Som prosjektleder er det ditt ansvar å iverksette tiltak for å minimere negative konsekvenser av avvik, ved å foreta justeringer i prosjektet. Ved endringer i arbeidsomfang er det viktig at konsekvenser knyttet til tids- og ressursforbruk blir inkludert i reviderte tids- og kostnadsestimater. Da er prosjektet i balanse og prosjektlederen har full kontroll. I dette blogginnlegget ser vi nærmere på hvordan prosjekttrekanten balanseres i gjennomføringsfasen av et prosjekt.