Kjører du prosjektet etter PRINCE2 eller etter PINO - PRINCE2 In Name Only?

Prosjektgjennomføring

3 min. lesning

Mange virksomheter støter ofte på problemer når de introduserer PRINCE2®, og ender ofte med å kjøre såkalte PINO-prosjekter - PRINCE2 In Name Only. Dette skjer fordi PRINCE2-metodikken ikke har blitt tilpasset tilstrekkelig til prosjektet i organisasjonen.

I dette blogginnlegget gir vi deg noen typiske tegn på at du kjører prosjektet etter PINO istedenfor PRINCE2.

Svakt fokus på prosessen “oppstart av prosjektet”

Prosjektet har en svak eller manglende beskrivelse av overordnet målsetting, omfang og strategisk tilnærming. I stedet fristes man til å gå rett i gang med initieringsdokumentasjonen for prosjektet.

Dette fører til et uklart business case og dårlig forretningsmessig forankring. Ulike alternativer til prosjektet blir dermed ikke vurdert eller dårlig belyst.

Lite fokus på initieringsdokumentasjonen

Initieringsdokumentasjonen bærer preg av klipp og lim fra andre prosjekter og utarbeides fordi man må. Som en konsekvens er dokumentasjonen svak eller verdiløs. Dermed blir den hverken lest eller besluttet og brukes heller ikke operativt i prosjektet.

Lite effektive prosjektstyrer (styringsgrupper)

Typisk for PINO-prosjekter er at prosjektstyret har feil sammensetning og uklare roller. Prosjektstyrer vegrer seg mot å vedta enhetlig styringsunderlag med definert omfang. Hvordan eskalering av saker skal håndteres er ikke definert og ansvaret for beslutninger er fragmentert.

Tynt planunderlag som ofte bare består av et Gantt Chart

Det etableres ingen prosjektnedbrytningsstruktur som viser omfanget av prosjektets leveranser. I PINO-prosjekter er også produktbeskrivelsene og grunnlaget for kvalitetsstyring svakt eller manglende.

Toleranser er ikke i bruk eller vagt definerte

Betingelser for formell eskalering til neste ledelsesnivå er uklare. Delegert myndighet er uklart avgrenset.

For lav forretningsmessig forankring

Prosjektpraksis tenderer til å oppfattes som “teknisk” metodikk, og det er en svak kobling mellom produkter og gevinster. Prosjektet har et lavt fokus på gevinstrealisering, oppdatering og oppnåelse av business casen.

Ethvert prosjekt er unikt og hver virksomhet er forskjellig. PRINCE2-metodikken må brukes på en fornuftig måte som tilfredsstiller behovene til hvert enkelt prosjekt. Å bruke metoden på samme måte for alle prosjekter er en sikker måte å mislykkes på.

LES OGSÅ: Slik gjør du skreddersøm og tilpasning av PRINCE2 og Hvordan bruke PRINCE2 i små prosjekter.

Ta kontakt med oss for å få vite mer om hvordan PRINCE2-metodikken kan bidra til bedre prosjektgjennomføring


Jon Arve er divisjonsleder for Academy & Project Systems i Metier. Han er utdannet siviløkonom med spesialisering i markedsføring og strategi. I jobben sin brenner han for å hjelpe virksomheter med å bygge kompetanse og ta i bruk riktige systemer for å lykkes med prosjekter og initiativer. På fritiden kobler han best av når han får bruke tid på Haugen gård i Femundsmarka eller når han får spille trommer i bandet sitt.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

Et vellykket prosjekt - først når det er en vellykket ibruktakelse

Hva er et vellykket prosjekt? Som prosjektledere og -eiere er det naturlig å trekke frem prosjekttrekanten for å vurdere om vi har levert på tid, innenfor kost og med den kvalitet som er beskrevet. Er svaret ja på alle disse tre, kan det være fristene til å si at prosjektet er vellykket. Men da glemmer vi noe. For kvalitet er også knyttet til de funksjonelle forutsetningene for å kunne levere på de effektene som virksomheten skal levere etter å ha investert i et nytt bygg. Et vellykket prosjekt må kort og godt resultere i et produkt – et bygg eller annet – som blir brukt, som gir en god nytteverdi for brukerne, og som ikke minst svarer ut behovet det var ment å svare ut. Et vellykket prosjekt betyr derfor også en vellykket ibruktakelse.

Hvorfor bruke klarspråk i prosjekter?

Har du opplevd misforståelser i prosjekter knyttet til uklar kommunikasjon? I prosjektfaget er nettopp god kommunikasjon en viktig suksessfaktor. Det å skrive (og snakke) på en måte som alle involverte i prosjektet forstår, er viktig. Da unngår vi misforståelser, ekstra runder med oppklaring, og i verste fall feil i prosjektene. I dette innlegget viser vi deg hvordan du kan oppnå god og effektiv kommunikasjon i dine prosjekter ved hjelp av prinsipper for klarspråk.

Balansering av prosjekttrekanten i prosjektets gjennomføringsfase

Planer forandrer seg, og underveis i et prosjekt vil det oppstå avvik og endringer. En av de mest sentrale utfordringene for prosjektlederen i gjennomføringsfasen er å beholde balansepunktet mellom tid, kostnader og kvalitet. Som prosjektleder er det ditt ansvar å iverksette tiltak for å minimere negative konsekvenser av avvik, ved å foreta justeringer i prosjektet. Ved endringer i arbeidsomfang er det viktig at konsekvenser knyttet til tids- og ressursforbruk blir inkludert i reviderte tids- og kostnadsestimater. Da er prosjektet i balanse og prosjektlederen har full kontroll. I dette blogginnlegget ser vi nærmere på hvordan prosjekttrekanten balanseres i gjennomføringsfasen av et prosjekt.