Hva er en prosjektsuksess? [video]

3 min. lesning

Kommunikasjon, engasjement og evnen til å håndtere endringer er nøkkelfaktorer for å lykkes med et prosjekt. Fyller du i tillegg disse kriterier, kan du se konturene av suksess.

For å måle om et prosjekt er en suksess trenger vi kriterier. Men hva er et resultatmål, og hva er et effektmål?

Hva er prosjektsuksess? from Metier on Vimeo.

SMARTe kriterier

Et effektmål forteller noe om hvorfor prosjektet igangsettes, mens et resultatmål sier hva som skal leveres, når det skal leveres og hvor mye som skal leveres. Gode effekt- og resultatmål bør, som en tommelfingerregel, fylle SMART-kriteriene:

  • Spesifikt
  • Målbart
  • Akseptert
  • Realistisk
  • Tidfestet

LES OGSÅ: Slik etablerer du gode prosektmål

Effektmål og resultatmål, hva er det?

Et eksempel på et effektmål er: Innen to år skal hotellet vi bygger ha 75 % utnyttelse av romkapasiteten. Eksempel på resultatmål: Hotellet skal ha 4 stjerner, 120 rom og en byggetid på 18 mnd. Felles for disse målene er at de er avhengige av å hvile på et solid fundament. Du må ha klare mål, og du må vite hvordan du skal komme dit. Du må ha en ledelse med nok kapasitet og motivasjon, og samtidig er det viktig at toppledelsen viser tilstrekkelig engasjement.

LES OGSÅ: Hva er forskjellen på resultatmål og effektmål

90 % av suksessen er kommunikasjon

Fokus på god og tydelig kommunikasjon er viktig. Svært viktig. Det sies at så mye som 90 % av en prosjektsuksess ligger i nettopp kommunikasjonen. Kommuniserer du ikke med de involverte, oppstår det usikkerhet. Prosjektmodenhet er også viktig, det samme gjelder forretningsfokus. Og sist, men kanskje viktigst av dem alle – du må være i stand til å håndtere endringer underveis i prosjektet. Da først kan du begynne å se konturene av en prosjektsuksess.

LES OGSÅ: 4 tips for god kommunikasjon i prosjekter

Hos Metier OEC Academy har vi prosjektlederkurs som lærer deg teknikker for best mulig styring av prosjekt. Ta en titt på kurssiden vår for full oversikt.

New Call-to-action


Christine jobber som Product Marketing og Growth Manager i Metier og har tidligere jobbet som journalist i USA. Hun er ansvarlig for at vi produserer nyttig informasjon og fagstoff relatert til prosjektledelse, smidig og digitalisering. Christine har studert media og kommunikasjon på University of South Florida, er sertifisert i PRINCE2 Foundation og ScrumMaster og har en diplomgrad i prosjektledelse fra SKEMA Business School.