Dette må du huske på som leder i en prosjektorientert virksomhet

Virksomhetsstyring

5 min. lesning

Erkjennelsen vi har fått etter et langt liv i prosjektorienterte virksomheter, er at den største mangelen i ethvert prosjekt er det rette spørsmål til rett tid. "Hadde vi bare visst dette før så ville vi tatt aksjon og problemet ville vært unngått." Lyder kjent?

De gode spørsmålene til rett tid

Det er utrolig at spørsmål som "Er dette rett prosjekt?" og "Hvorfor er dette rett prosjekt?" ofte ikke stilles i det hele tatt eller ikke tidlig nok. Dette medfører at en drar i gang feil prosjekt ikke bare en gang, men gang på gang. Peter Drucker, den kjente managementguruen sa:

“There is nothing quite so useless, as doing with great efficiency, something that should not be done at all.”

Selv om en i prosjektintensive virksomheter ofte er klar over de fleste fallgruvene, svikter det likevel, ofte på det helt elementære, ting som man vet men ikke anvender.

Som leder i en prosjektorientert virksomhet må du bidra til å skape en bedriftskultur hvor en har arenaer hvor de rette personer møtes og stiller pro-aktive spørsmål slik at problemene unngås. Prosjektmodeller med beslutningspunkter («gates») er en institusjonalisert måte å lage slike arenaer på, men det er ikke nok. Å stille pro-aktive spørsmål må bli hverdagen i prosjektene, ikke kun ved «gatene».


Last ned vårt kundecase med ABB OGC og Skanska: Hvordan effektivisere  prosjektgjennomføringen og øke lønnsomheten.


Har du overordnet ansvar for ett eller flere prosjekter må du stille deg selv følgende spørsmål:

1. Hvor viktige er prosjektene for virksomheten?

Trolig vil du finne ut at de er et «være eller ikke være» for bedriftens fremtidige levedyktighet og må få ledelsens oppmerksomhet deretter.

2. Hvor gode er vi på å følge opp prosjektene fra ledelsens side?

Kan du med hånden på hjertet si at «ledelsen vet status i våre viktigste prosjekter»?

3. Jobber vi med de riktige prosjektene i forhold til vår strategi?

I virksomheter som lever av prosjekter er det prosjektene som realiserer strategien. Prosjektene må være i tråd med virksomhetens strategi for å oppnå ønsket resultat. Hvis prosjektet ikke underbygger den overordnete strategien er det heller ikke riktig prosjekt.

Noe av det dyreste en virksomhet kan gjøre er å gjennomføre feil prosjekt. Det kan innebære at store investeringskostnader må avskrives raskt, i verste fall når investeringen ferdigstilles. Alternativt blir det en investering som virksomheten må slite med i mange år framover f.eks. gjennom alt for høy husleie.

4. Prioriterer vi våre prosjekter riktig?

Begrensninger i finansielle og menneskelige ressurser gjør at ledelsen må stille ulike prosjekter opp mot hverandre og velge bort noen for å være bedre i stand til å gjennomføre andre. Bildet er dynamisk slik at prioritering er en løpende oppgave.

5. Jobber vi nok med følgende?:

  • Planlegging av prosjektene med særskilt fokus på tidligfasen?
  • Utnyttelse av kompetansen og konkurransen i markedet?
  • Systematikk for oppfølging og rapportering av prosjektene i tråd med anbefalt god praksis?
  • Kompetanse- og kulturbygging for å håndtere prosjektene på en god måte?

6. Har vi nok fokus på mulighet og risiko i både vår prosjektportefølje og i enkeltprosjektene?

Formålet med usikkerhetsstyring er å identifisere, analysere og håndtere usikkerhet. God usikkerhetsstyring søker å utnytte prosjektets muligheter og redusere sannsynligheten eller konsekvensen av risikoer for prosjektet. God usikkerhetsstyring skal forbedre muligheten for at prosjektet lykkes.

Liste over tiltak

Skriv ned svarene dine og inviter deretter nøkkelpersoner til et arbeidsmøte («arena») hvor de samme spørsmålene stilles. Din primære oppgave er å lytte til hva de andre har å si, deretter oppsummere hvilke tiltak som skal iverksettes og følge opp at de blir gjennomført. Du vil bli overrasket over hvor mange gode tiltak som avdekkes gjennom å stille disse 6 spørsmålene.

Hvordan iverksette tiltak?

Påstanden nedenfor kommer fra en artikkel i MIT Sloan Management Review 39, Spring 2017. Vi synes den treffer spikeren på hodet.

The Most Underrated Skill in Management: There are few management skills more powerful than the discipline of clearly articulating the problem you seek to solve before jumping into action.

Nelson P. Repenning, Don Kieffer, Todd Astor

Artikkelforfatterne argumenterer for anvendelse av en strukturert prosess hvor en bryter problemet ned i delproblemer som er entydige, målbare og vil gi raske gevinster. Toyota’s A3 ark, som vist nedenfor, er et viktig hjelpemiddel i denne prosessen.

En vanlig feil er å gå «all in» og iverksette så mange tiltak på samme tid at organisasjonen går i metning og initiativene kollapser. Metodikken som vist over bidrar til å hindre dette.

Last ned vårt kundecase med ABB OGC og Skanska


I Metier løser vi utfordringer som betyr noe, både for våre kunder og for samfunnet generelt. Vårt samfunnsoppdrag er å bidra til bærekraftig utvikling gjennom bedre prosjekter, virksomhetsutvikling og transformasjon. Målet vårt er å være det selskapet kundene kontakter når de skal planlegge og gjennomføre verdiskapende prosjekter, utviklings- og endringsinitiativ.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

Prosjekteier er premissgiver for suksess

God prosjekteierstyring er en avgjørende suksessfaktor i prosjekter. Prosjekteier skal fastsette mål og føringer, stille krav til utredninger, utpeke prosjektleder og fatte sentrale beslutninger. Kompetanse, kapasitet og rammeverk for prosjekteierstyring er viktig. Når ikke alt dette er på plass, vil sannsynligheten for prosjektsuksess reduseres vesentlig.

Fra Start-up til Scale-up: kunsten å multitaske sammen

Når man befinner seg i en gründereise eller du som etablert aktør har startet en ny virksomhet som skal skaleres, er veien videre ofte kompleks og hektisk. Hverdagen fyller et stort spenn av utfordringer, fra grunnleggende spørsmål om selskapets visjon til konkrete problemstillinger på, for eksempel, sammensetningen av ledergruppen. Metier har bistått flere selskaper på denne reisen og vi har her samlet noen av våre erfaringer.

6 gode podcaster for deg som er leder, eller vil bli det

Det finnes ikke en satt oppskrift på det å bli en god leder, men det finnes mange gode ledere der ute som kan dele av sin erfaring og kunnskap. Og det finnes millioner av kilder om ledelse. Podcast er en enkel måte å få jevnlige oppdateringer om faget på, mens man kjører bil, går en tur eller kobler av. Vi har gjort det enklere for deg å finne frem blant podcaster om ledelse ved å samle gode podcaster som kombinerer fag og erfaring på ett sted. Her har du en liste med noen av de beste - både norske og internasjonale.